F1-kauden 2008 tärkeimmät sääntömuutokset

Kimi Räikkönen, kuva: EPA/MANUEL BRUQUE
Kimi Räikkönen, kuva: EPA/MANUEL BRUQUE
Julkaistu 29.02.2008 12:59(Päivitetty 05.03.2008 11:13)

Tämän F1-kauden tärkein sääntömuutos löytyy kuljettajien elektronisten apuvälineiden kieltämisestä. Kielto toteutetaan siten, että McLaren Electronics Systems toimittaa kaikissa autoissa käytettävän standardin elektroniikan ohjausyksikön. Luistonesto ja moottorijarrutus poistuvat autoista. Kuljettajien taitojen merkityksen ajosuorituksessa pitäisi näin korostua ja kierrosaikojen kasvaa 0,4 sekunnilla.

Kuljettajan on käytettävä samaa vaihdelaatikkoa neljässä peräkkäisessä GP:ssä. Suunnittelematon vaihdelaatikon vaihto pudottaa kuljettajan lähtöruutua viidellä pykälällä. Mikäli kuljettaja keskeyttää kisan, saa hän ottaa seuraavaa kisaa varten käyttöönsä uuden vaihdelaatikon ilman rangaistusta. Vaihteenvälityksiä saa säätää kerran per kisaviikonloppu.

Talleilla ei saa olla valmista vara-autoa mukana kisavarikolla, mutta varaosia saa olla mukana sen verran paljon, että kolmannen auton pystyy tarvittaessa rakentamaan.

Aika-ajojärjestelmää hienosäädetään. Näkyvin muutos on aika-ajon päätösosion lyheneminen kymmenen minuutin mittaiseksi. Viime kaudella aika-ajon päätösosio kesti 15 minuuttia, jolloin sen alussa ajettiin mielenkiinnottomia polttoaineenkulutuskierroksia. Ne jäävät nyt pois, sillä autoja ei saa enää tankata aika-ajon päätösosion jälkeen, vaan kisaan lähdetään sillä bensamäärällä, joka tankkiin jää. Ratkaisevat aika-ajokierrokset ajetaan siis raskaalla bensalastilla. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ensimmäiset varikkokäynnit tehdään kisassa aikaisemmin kuin viime kaudella.

Aika-ajon ensimmäinen osio pidentyy 15 minuutista 20 minuuttiin. Sen jälkeen jatkosta putoaa vanhaan malliin kuusi hitainta. Aika-ajon toinen osio pysyy vartin mittaisena ja sen jälkeen jatkosta putoaa jälleen kuusi hitainta. Näin päätösosiolla ajaa kymmenen nopeinta.

Kuljettajaa ei enää jatkossa rangaista kauden ensimmäisestä suunnittelemattomasta moottorinvaihdosta. Ensimmäisen moottorinvaihdon jälkeen kuljettajaa rangaistaan kaikista seuraavista suunnittelemattomista moottorinvaihdoista pudottamalla lähtöruutua kymmenellä pykälällä. Aiemmin rangaistus tuli jo heti ensimmäisestä moottorinvaihdosta.Yhden moottorin on kestettävä kahden GP-viikonlopun rasitukset.

Lajin moottorikehitys on pysäytetty. Nykymoottoreita käytetään seuraavat viisi kautta.

Auton ohjaamon laitoja on korostettu noin 20 millimetrillä viime kaudesta, jotta kuljettajan pää on paremmin suojattu.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1