F1-fakta: Miten kovaa turva-auto ajaa?

MTV3:n formulatiimi etsii viikoittain vastaukset mielenkiintoisimpiin katsojakysymyksiin F1-sivujen Formulafakta-osiossa.

"Millä nopeudella turva-auto ajaa vetäessään letkaa perässään? Onko nopeus ennaltamäärätty, tuomariston tapauskohtaisesti määräämä, vaiko turva-auton kuljettajan itse päätettävissä?"

Turva-autolle ei ole määritelty säännöissä nopeusrajoitusta, vaan kuljettaja säätelee nopeutta tilanteen mukaan. Turva-auto ei saa missään nimessä ajaa liian hiljaa, jotta F1-autojen renkaiden lämpötila ei pääsisi putoamaan liian alhaiseksi. Vaikka vauhti näyttää televisiossa hitaalta turva-auton ollessa radalla, todellisuudessa silloinkin mennään kovaa. Turva-auton kuljettajana toimiva Bernd Mayländer on kertonut ajavansa 563-hevosvoimaista Mersua lähes täysillä.

Esimerkiksi Korean GP:n alussa Mayländerin kierrosajat olivat 2.37 minuutin luokkaa. Tällöin 5,621 kilometrin kierroksen keskinopeudeksi märällä radalla saadaan lähes 130 kilometriä tunnissa. F1-autojen kierrosajat lähdön jälkeen olivat kahden minuutin tienoilla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja