EY-tuomioistuin vahvisti lentomatkustajien korvaukset

EU:n lentomatkustajilla on oikeus korvauksiin, jos lento on pahoin myöhässä tai se on myyty liian täyteen.

EU:n lentomatkustajilla on oikeus korvauksiin, jos lento on pahoin myöhässä, peruttu tai se on myyty liian täyteen. EY-tuomioistuin vahvisti asian tänään.

Matkustajien oikeuksia parantavat korvaussäännöt tulivat voimaan EU:ssa jo viime vuonna. Euroopan halpalentoyhtiöiden etujärjestö sekä lentoalan yritysten kansainvälinen järjestö IATA kuitenkin valittivat asiasta. Niiden mukaan säännöistä koituu liikaa kustannuksia.

Korvaukset koskevat kaikkia EU:sta lähteviä ja sen alueelle saapuvia lentoja. Usein korvaukseksi riittää pelkkä ruokailun järjestäminen odotuksen ajaksi tai lipun hinnan palauttaminen.

Tietyissä tapauksissa korvaus voi kuitenkin olla merkittävämpi. Esimerkiksi liian täyteen myydystä koneesta käännytetylle matkustajalle on maksettava useiden satojen eurojen korvaukset.

Kokonaisuutena korvausjärjestelmä on varsin monimutkainen eikä kaikille matkustajille ole ollut selvää, mihin heillä on oikeus. EU-komissio on yrittänyt auttaa tilannetta jakamalla lentokentillä esitteitä laista.

Halpalentoyhtiöt ovat pettyneitä tuomioistuimen päätökseen. Esimerkiksi Easyjet vaati välittömästi sääntöjen muuttamista niin, että lentoyhtiöstä riippumattomista syistä johtuvat peruuntumiset ja myöhästymiset eivät kuuluisi korvausten piiriin. Lisäksi korvauksen pitäisi yhtiön mielestä olla suhteessa lipusta maksettuun hintaan.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat