EY-tuomioistuin päätti tappiollisista bussireiteistä

Liikennöitsijä ei voi lopettaa osaa linja-autoreitin ajamisesta linjan tappiollisuuteen vedoten, katsoo EY-tuomioistuimen julkisasiamies tänään antamassaan ratkaisuehdotuksessa. Asiamiehen mukaan päätösvalta reitin uudelleenjärjestämisestä kuuluu ainoastaan kansallisille viranomaisille.

Kyseessä on Oulun läänistä lähtenyt kiista. Kainuun Liikenne Oy haluaisi lopettaa osan päivittäin Kajaanin ja Rukan välillä ajettavasta bussireitistä, koska osuus Rukan ja Ämmänsaaren välillä oli osoittautunut tappiolliseksi.

Tuomioistuimen julkisasiamies Philippe Leger viittasi direktiiviin julkispalvelusta joukkoliikenteessä, ja totesi, ettei jäsenmaan ole pakko vapauttaa julkista palvelua hoitavaa yhtiötä tehtävistään, vaikka tämä pystyisi osoittamaan, että palvelun hoitaminen on sille taloudellisesti haitallista.

-Julkisen palvelun ylläpito menee sen ohi, hän totesi. Leger viittasi myös Suomen hallituksen vastineeseen, jonka mukaan reitin katkominen lyhyempiin osiin heikentäisi reitin palvelun tasoa.

Lopullinen ratkaisu viipyy

Oulun lääninhallitus ei aikanaan suostunut reitin lyhentämiseen, ja vaati Kainuun Liikennettä joko ajamaan koko reittiä tai luopumaan siitä kokonaan. Reittiä ajavat vuoroviikoin Kainuun Liikenne ja valtion omistama Pohjolan Liikenne.

Asia eteni Suomen Linja-autoliiton ajamana korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka välipäätöksessään totesi näytetyn, että Ämmänsaaren ja Rukan välisen reitin ajaminen tuottaa taloudellista haittaa liikennöitsijälle. Koko linja on 275 kilometriä pitkä, ja Kainuun Liikenne haluaisi ajaa sitä vain 180 kilometriä Perankaan asti.

Korkein hallinto-oikeus pyysi asiasta ennakkoratkaisua EY-tuomioistuimelta joulukuussa 1996. Tänään annettu ratkaisuehdotus ei sido tuomioistuinta, mutta ratkaisut noudattavat useimmissa tapauksissa ratkaisuehdotuksia. Lopullinen ratkaisu asiassa viipyy vielä ainakin muutaman kuukauden.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat