Eurooppalaisten tunnelien turvallisuus kyseenalaista

Autoliiton julkaiseman EuroTAP 2008 -tunnelitestin mukaan joka kolmas Euroopassa testattu tunneli ei täytä tunnelin turvallisuuteen määriteltyjen direktiivien vähimmäissuosituksia. Tutkimuksessa oli mukana 31 tunnelia 11 Euroopan maasta. Tulokset ovat huonoimpia viiteen vuoteen.

Heikoiten testissä pärjäsivät edellisvuosien lailla norjalaiset ja italialaiset tunnelit, joiden joukossa on muun muassa suositun E35-moottoritien 2,4 kilometriä pitkä Cernobbion tunneli Comon lähistöllä. Norjan tulos on suorastaan huolestuttava: kaikki kolme testattua tunnelia, Eikefet, Jernfjell ja Matreberg, saivat arvosanan erittäin huono. Italiassa Cernobbion lisäksi heikot tulokset saivat Brevan ja uudehkon Marinascon tunnelit.

Heikoiten menestyneiden tunnelien joukossa olivat myös Belgian Waasland-tunneli Antwerpenissä, Espanjan Pando Pola de Lenan lähellä sekä Saksan Universität Düsseldorf -tunneli.

Vaikka Norja on saanut aiempinakin vuosina heikkoja tuloksia tunneliensa turvallisuudesta, viranomaiset eivät näytä ottavan asiaa vakavasti eikä ryhdy tarvittaviin toimiin turvallisuuden parantamiseksi. Norjan tiehallinto on vastannut kritiikkiin perustelemalla, että tunneleiden käyttömäärät ovat alhaisia ja ettei onnettomuuksia ole juurikaan tapahtunut. Tunneliliikenne on kuitenkin kasvanut vuosittain 34 prosenttia.

- Tunnelin turvallisuusdirektiivi otettiin käyttöön 2004, mutta edelleenkään viranomaiset ja muut alan toimijat eivät tee tarpeeksi parantaakseen tunnelin turvallisuuseroja Euroopassa, direktiivin esittelijä europarlamentaarikko Reinhard Rack sanoo.

Tämän vuoden tunnelitestissä oli myös hyviä tuloksia: Itävallassa ja Sveitsissä kaikki yhdeksän testattua tunnelia saivat positiivisen arvosanan. Myös Italian A3-tiellä sijaitseva Serrone Tondo ja Leccon lähellä sijaitseva Valsassina saivat hyvät arvosanat. Parhaan arvosanan vei Andorran la Vellan vuonna 2006 avattu Pont Pla -tunneli.

Tutkijat myöntävät, että tunnelitestitulosten myönteisen kehityksen katkeaminen tähän vuoteen saattaa vaatia lisäselvitystä. Vuoden 2008 huonot tulokset voivat olla sattumaa tai johtua testin tunnelivalinnoista, mutta toisaalta tänä vuonna testattiin monta uutta tunnelia.

- Tosiasia on, että lukuisten eurooppalaisten tietunnelien turvallisuutta pitää parantaa, jotta ne täyttäisivät EU-direktiivin vähimmäisvaatimukset, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen tiivistää.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat