Eurooppalaiset iskevät Hollywoodissa suurelokuvilla

Eurooppalaiset elokuvantekijät yhdistelevät nyt rahoja ja tekevät omia suurelokuvia vastaiskuksi Hollywoodille. Viime viikolla Norjassa alkoivat Pohjoismaiden suurimman yhteistuotannon, I am Dina -elokuvan, kuvaukset. Suomen ensi-iltaan tuli eilen Euroopan kallein elokuva Vihollinen porteilla, tarina toisen maailmansodan käännekohdasta.

Puoli miljardia markkaa maksanut sotaelokuva Vihollinen porteilla on esimerkki uudentyyppisestä suuren yleisön elokuvasta, jonka rahoitus on pääosin eurooppalaista. Viime vuonna filmattu Jeanne D'Arc-elokuva antoi jo merkkejä Euroopan kasvavasta suosiosta. Dollarin korkea kurssi ja heikko euro ovat heikentäneet Hollywoodin monopoliasemaa. - Kirjoitin elokuvani käsikirjoituksen hyvän ystäväni kanssa ja kun se oli valmis, tuntemani sijoittajat ympäri maailmaa ilmoittivat olevansa siitä kiinnostuneita. Elokuvani rahoitus on peräisin Yhdysvalloista, Japanista, Saksasta, Ranskasta, Englannista, Italiasta ja Espanjasta, kertoo suurelokuvan ohjannut Jean-Jacques Annaud, joka on ohjannut muun muassa elokuvat Karhu ja Seitsemän vuotta Tiibetissä.

Vihollinen porteilla etsii uusia näkökulmia Stalingradin taisteluun. Raunioituneessa kaupungissa käydyn sissisodan pääosaan nostetaan tarkka-ampujat. Kahden tarkka-ampujan, venäläisen Vassili Zaitsevin ja saksalaisen upseerin välinen kyräily huipentui tosielämässäkin legendaariseen kaksintaisteluun. - Koska kyse oli propagandan voimin käytävästä sodankäynnistä, tuo kaksintaistelu on kuvattu useaan otteeseen. Eräs historioitsija kertoi minulle taannoin, että jopa maineikas venäläinen elokuvaohjaaja, Sergei Eisenstein, olisi halunnut filmata tuon kuuluisan kaksintaistelun, Annaud sanoo.

Myös amerikkalaiset jatkavat maailmansotien suurtaisteluiden kuvaamista. Kesäksi valmistuu Michael Bayn ohjaama suurelokuva Pearl Harborin taistelusta, missä pääpaino on romanttisessa rakkaustarinassa. Ohjaaja Jean-Jacques Annaudille totuudenmukaisuus on kuitenkin tärkeintä historiallisissa kuvauksissa. - Kun tehdään kuvitteellista elokuvaa, filmi on suurelta osin mielikuvitusta. Mutta kun ollaan tekemässä todellisuuteen pohjautuvaa elokuvaa, meidän on kunnioitettava tosiasioita. Mielestäni on väärin muokata historiallista totuutta omiin pyrkimyksiin sopivaksi. (MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat