Eurooppa pysyi mahtitekijänä risteilymarkkinoilla

Euroopan vahvuus on erikoisosaamisessa ja pitkässä kokemuksessa risteilyalusten rakentajana. Asiantuntija toivoo risteilymarkkinoiden kolminkertaistuvan nykyiseen verrattuna.

Aker Yardsin Turun-telakka rakentaa Suomen kautta aikojen kalleinta vientituotetta. Ensi vuonna valmistuvan loistoristeilijän hinta oli 900 miljoonaa euroa. Nimestään huolimatta Genesis-luokan alus ei ole alku, vaan pitkän rakennusperinteen tähänastinen huipentuma.

Ensi vuonna valmistuva Genesis I ja seuraavana vuonna valmistuva sisaralus ovat uivia kaupunkeja. Aluksiin mahtuu 5400 matkustajaa, ja miehistöä niillä on 3000. Genesis on maailman suurin risteilyalus ja samalla osoitus Suomen ja Euroopan telakoiden ylivertaisesta osaamisesta laivanrakennuksen kapealla huippusektorilla.

Eurooppa säilytti viime vuonna hallitsevan asemansa vaativien risteilyalusten rakentajana. Vanhan mantereen rooli laivanrakentajana on kuitenkin pienentynyt dramaattisesti puolessa vuosisadassa. Sen osuus maailman laivanrakennusmarkkinoista on laskenut noin 8 prosenttiin, kun halvempi, alhaisen jalostusarvon rakentaminen on siirtynyt Aasiaan.

Eurooppalaiset telakat ovat rakentaneet 97 prosenttia vuoden 1980 jälkeen toimitetuista risteilyaluksista. Markkinoita hallitsevat Fincantieri, Aker Yards ja Meyer Werft.

Risteilyalusten kysyntä pysyy vahvana

Telakkojen yhteistyöjärjestön CESA:n pääsihteerin Reinhard Lükenin mukaan Euroopan vahvuus on erikoisosaamisessa ja pitkässä kokemuksessa risteilyalusten rakentajana. Hän uskoo, ettei Eurooppaa tällä alueella helposti ohiteta.

Alkuvuosikymmenen notkahduksesta huolimatta näkymät ovat hyvät sekä lyhyellä ja että pitkällä aikajänteellä. Kysyntää kasvattaa Lükenin mukaan matkustajamäärien kasvu sekä perinteisillä että uusilla markkinoilla. Risteilyt voivat vuonna 2015 houkutella jo 34 miljoonaa matkustajaa vuodessa, mikä olisi kolme kertaa niin paljon kuin nykyään.

Risteilyalukset ovat paljon vaativampia laivoja kuin rahtialukset. Jotta yhtiö pystyisi rakentamaan risteilijöitä ja matkustajalauttoja, sen on hallittava huipputason suunnittelu ja tekniikka sekä monimutkaiset alihankintaverkot.

Japanilainen Mitsubishi Heavy Industries yritti viime vuosikymmenellä murtautua markkinoille, mutta heikolla menestyksellä. Myös Etelä-Korean telakat ovat asettaneet tavoitteekseen nousta merkittäväksi risteilyalusten rakentajiksi. Toistaiseksi Samsung Heavy Industriesin, Hyundai Heavy Industriesin ja Daewoo Shipbuildingin menestys on jäänyt vähäiseksi.

Eteläkorealainen STX-teollisuusryhmä osti lokakuun lopulla 39 prosenttia Aker Yardsista. Korealaisia kiinnosti Akerin erikoisosaaminen risteilyaluksissa, jäänmurrossa ja offshore-toiminnassa, kuten öljynporauslautoissa. STX aikoo olla pitkäaikainen vähemmistöomistaja yhtiössä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat