Euroopan vakavimmat laivaturmat vaatineet yhteensä yli tuhat kuolonuhria

Euroopassa on sattunut 1980-luvulta lähtien neljä vakavaa matkustajalaivaonnettomuutta. Turmissa on kuollut yhteensä 1204 ihmistä. Onnettomuuksien syiden selvittäminen on usein johtanut uusien turvallisuusmääräyksien laatimiseen.

Herald of Free Enterprisen ja Scandinavian Starin onnettomuudet alkusysäyksenä

Euroopassa sattui 1980-luvun lopulla kaksi erityisen vakavaa matkustajalaivaonnettomuutta. Ne olivat tärkeä alkusysäys sille, että matkustajalaivojen turvallisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Vuonna 1987 matkustaja-autolautta M/S Herald of Free Enterprise upposi Belgiassa. 193 ihmistä sai surmansa. Samana vuonna M/S Scandinavian Starin tulipalossa Pohjanmerellä kuoli 158 matkustajaa.

Näistä onnettomuuksista lähtien meriturvallisuuden eteen on tehty töitä kansainvälisemmällä otteella.

– Vuoden 1987 onnettomuuksien jälkeen merenkulussa ja erityisesti matkustajalaivoissa ryhdyttiin kehittämään turvallisuusjohtamisjärjestelmiä. Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n ensimmäinen turvallisuusjohtamisjärjestelmää koskeva sääntö tuli voimaan 1993, sanoo johtava tutkija Martti Heikkilä Onnettomuustutkintakeskuksesta.

M/S Herald of Free Enterprisen ja M/S Scandinavian Starin onnettomuudet johtivat turvallisuusjärjestelmien kehittämiseen matkustaja-aluksilla ja myöhemmin myös muussa meriliikenteessä.

– Tämä oli merkittävää myös siinä mielessä, että varustamojen vastuu turvallisuuden ylläpitämisessä nousi entistä tärkeämpään asemaan.

Estonian onnettomuus muutti laivojen vakavuusmääräyksiä

Syyskuussa 1994 sattunut M/S Estonian uppoaminen vei 852 ihmisen hengen. Onnettomuuden myötä matkustajalauttojen vakavuussääntöjä muutettiin.

– Toinen tärkeä periaatteellinen muutos oli myös se, että uudet säännöt saatettiin koskemaan myös vanhoja laivoja, sanoo Heikkilä.

Maaliskuussa 2006 M/S Star Princessillä syttyi tulipalo, joka alkoi hyttiparvekkeelta. Vaikka onnettomuus ei vaatinut kuin yhden kuolonuhrin, lähdettiin tapausta tutkimaan välittömästi vakavana onnettomuutena.

– Tämän onnettomuuden pohjalta syntyivät uudet säännöt parvekkeiden paloturvallisista rakenteista. M/S Princessillä tulipalo alkoi aluksen ulkopuolelta, mutta se levisi aluksen sisään. Savunmuodostus oli tässä tapauksessa vakava asia, sanoo Heikkilä.

Lue myös:

    Uusimmat