Euroopan ilmatilat suurremonttiin

Nykyistä joustavammat ilmatilat tietävät halvempia lentolippuja, nopeampia lentoaikoja ja ympäristöystävällisyyttä.

Euroopan ilmatilat kokevat ensi vuosikymmenen aikana suurremontin, jonka tarkoituksena on saattaa matkustajat entistä nopeammin, edullisemmin ja ympäristöystävällisemmin kohteesta toiseen. EU:n suurhanke SES (Single European Sky) tähtää nimensä mukaisesti yli 40 Euroopan maan ilmatilojen yhdistämiseen yhdeksi joustavaksi kokonaisuudeksi.

Nyt lentoyhtiöt kohtaavat päivittäin suuria ongelmia Euroopan reiteillä, kun erityisesti joidenkin Keski-Euroopan maiden ilmatiloja joudutaan suuren kuormituksen tai sotilaslentoliikenteen vuoksi kiertämään.

Kierteleminen on paitsi ympäristöä kuormittavaa ja kallista myös aikaa vievää. Finnairille nykyistä tehokkaampi ilmatilojen käyttö merkitsisi kymmenen prosentin säästöjä polttoainekuluissa vuosittain.

- Kyse on erittäin suurista luvuista. Vuosittain nämä ylimääräiset lenkit syövät meillä arviolta 60 miljoonaa kiloa ylimääräistä lentopolttoainetta, mistä aiheutuu 200 miljoonaa kiloa turhia hiilidioksidipäästöjä. Ylimääräisiä lentotunteja kertyy vuodessa noin 20000, Finnairin lentoteknisen toimiston päällikkö Heikki Helander laskee.

Pariisiin lentäisi 20 minuuttia nopeammin

Turha kaartelu taivaalla näkyy suoraan myös kuluttajan lompakossa ja matkustusajoissa. Helander arvioi, että jos Euroopan lentoreitit saataisiin sormia napsauttamalla sujuvammiksi, koituisi se suoraan jokaisen matkustajan hyödyksi.

-Kun polttoaineen hinta on kolminkertaistunut viiden vuoden takaisesta ja kaukoliikenteessä polttoaine muodostaa kolmasosan kokonaiskustannuksista, tarkoittaisi kymmenen prosentin polttoainesäästö noin kolmen prosentin hinnanalennusta lentolipuissa. Suosittuihin kaupunkikohteisiin, kuten vaikkapa Pariisiin tai Lontooseen, pääsisi lisäksi noin 20 minuuttia nopeammin, Helander vertaa.

Euroopan ilmatiloja säädellään nyt valtiorajojen, ei liikennevirtojen mukaan. Jokainen maa hallinnoi omaa ilmatilaansa. Tämä aiheuttaa kankeutta lentoreittien suunnitteluun ja vaikeuttaa mahdollisimman suorien lentoreittien käyttämistä.

- Euroopassa viedään koko ajan eteenpäin joustavan ilmatilan konseptia, mutta yli 40 valtion taipuminen tällaiseen prosessiin on hyvin hidasta. Puhutaan useista vuosista, apulaisosastopäällikkö Matts-Anders Nyberg Ilmailulaitos Finaviasta kertoo.

Suppeampia yhteistyöhankkeita jo käynnissä

Useat maat ovat kuitenkin jo nyt solmineet suppea-alaisempia sopimuksia ilmatilojensa joustavuuden parantamiseksi. Ruotsi ja Tanska ovat vastikään päättäneet lähivuosina keskittää maiden ilmatilojen hallinnoimisen yhteen lennonjohtokeskukseen, jolloin valtioiden rajan ylitys ei enää näy lentokoneen ohjaamossa.

Myös Suomella on käynnissä yhteishanke Pohjoismaiden, Viron ja Irlannin kanssa seitsemän maan ilmatilalohkojen järjestelemisestä tehokkaampaa, turvallisempaa ja taloudellisempaa lentoliikennettä edistäväksi.

- Vielä on mahdotonta sanoa, milloin yhteistyö konkreettisesti näkyy lentoliikenteessä, mutta tavoite on luoda lentoyhtiöille nykyistä suoremmat lentoreitit, Nyberg selventää.

- Kaikki toimet, joilla saadaan vähennettyä turhaa kiertelyä ilmassa, hyödyttävät kaikkia osapuolia, Heikki Helander vakuuttaa.

EU:n SES-hankkeen konkreettiset toimet on määrä aloittaa vuonna 2014 ja saattaa päätökseen vuoteen 2020 mennessä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat