Euro nosti kuluttajien mielestä hintoja

Kuluttajien ennakkoasenteet vaikuttavat näkemykseen, jonka mukaan euro olisi nostanut hintoja.
Virallisten tilastojen mukaan hinnat kuitenkaan eivät ole nousseet.

Kuluttajat myös pyöristävät hinnat euron todellista muuntokurssia korkeammalla kurssilla, mikä antaa vaikutelman kohonneista hinnoista.

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Ville Aalto-Setälän mielestä ennakkoasenteista on voinut olla jopa hyötyä kuluttajille.

- Luulen että kuluttajien niin kutsuttu varpaillaan olo on ehkä vaikuttanut siihen että kaupat ovat olleet hyvin varovaisia eivätkä ole uskaltaneet nostaa hintoja, Aalto-Setälä arvioi

Loppuyhteenveto Kuluttajatutkimuskeskuksen euron hintavaikutuksia selvitelleestä projektista julkaistiin tänään.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat