EU-vaalimainonta kiihtymässä

Europarlamenttivaaleihin on aikaa kuukausi. Tähän mennessä mainonnan on aloittanut 91 ehdokasta, joista selvästi eniten mainontaan ovat panostaneet keskustan Kyösti Virrankoski ja Vasemmistoliiton Esko Seppänen.

Europarlamenttivaalien vaalimainonta on selkeästi kiihtymässä. Kun vaaleihin on kuukausi, niin kaksi on noussut mainonnassa yli muiden. He ovat keskustan Kyösti Virrankoski ja Vasemmistoliiton Esko Seppänen. Heidän mainontansa on määrä on lähes puolet (45.7%) kaikista mainoksista. Yksin Virrankosken mainokset ovat lähes kolmannes koko mainonnasta. Tähän mennessä mainonnan on aloittanut 91 ehdokasta.

Lehtien virallisten palstahintojen mukaan Kyösti Virrankoski on käyttänyt jo yli 50 000 euroa, ja Esko Seppänen runsaat 25 000 euroa. Eniten rahaa käyttäneiden kolmanneksi nousee keskustan ex-puheenjohtaja Anneli Jäätteenmäki vajaan 7 000 euron mainonnallaan. "Rahalistan" kymmenes kristillisdemokraattien Anna-Kaisa Immonen on kuluttanut kampanjaansa tähän mennessä 3 452 euroa. Listan kahdeskymmenes SDP:n kansanedustaja Mikko Elo puolestaan 1 611 euroa.

Niin sanotut julkkisehdokkaat ovat käyttäneet rahaa varsin niukalti tähän mennessä. Kärjessä on koko ajan ilmaista tv-julkisuutta saava ex-kansanedustaja Lasse Lehtinen, joka on käyttänyt runsaat 1 500 euroa. Toisena on Kokoomuksen Viivi Avellan vaivaiset 700 euroa, kolmantena SDP:n Maria Guzenina runsaat 500 euroa, ja sitten Keskustan Riitta Väisänen ja Kokoomuksen Juha Kankkunen runsaat 300 euroa. Tähän mennessä ilmoittelun ovat jättäneet väliin Kokoomuksen Jukka Kuoppamäki, Keskustan Kari Salmelainen, ja RKP:n Folke West.
Puolueittain mainontaan on käyttänyt selvästi eniten Keskusta, jonka osuus kaikesta mainonnasta on runsaat 40 %. Toisena on ehkä yllättäen Vasemmistoliitto. Alueittain mainonnasta 40% on valtakunnallisissa medioissa, ja lähes saman verran Länsi-Suomessa.
Tästä lisää tietoa ja eurovaalikoneeseen.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 12.05.2004)

Lue myös:

    Uusimmat