EU suunnittelee Made in EU -alkuperämerkintää

Suomalaisen Työn Liitossa EU:n suunnittelemaan alkuperämerkintäuudistukseen suhtaudutaan varauksellisesti.

EU

Euroopan unioni suunnittelee EU-maissa tuotettujen tavaroiden alkuperämaamerkinnän korvaamista yhteisellä "Made in EU" -merkinnällä, brittiläinen Financial Times -lehti kirjoittaa.

Lehden mukaan EU:n komissiossa uskotaan, että Made in EU -merkintä parantaisi sisämarkkinoiden toimintaa ja EU:n kuvaa ulkomailla, parantaisi kuluttajien tietoja ja auttaisi taistelemaan väärennöksiä vastaan. Monet EU-maat ja teollisuus suhtautuvat kuitenkin ajatukseen epäluuloisesti.

Tuotteista mielikuvia luovat brandiasiantuntijat pitävät komission suunnitelmaa kaupallisena itsemurhana, sillä EU ei herätä kuluttajissa lainkaan myönteisiä mielikuvia. Eräät kansalliset alkuperämerkinnät kuten Made in Germany tai Made in France sen sijaan toimivat markkinointikeinona.

EU:n virkailijat korostavat, että kyse on vasta suunnitelmasta, eikä ole lainkaan varmaa, että komissio antaa asiasta esityksen. FT:n mukaan EU-diplomaatit käsittelivät suunnitelmaa joulukuussa, jolloin komission tehtäväksi annettiin tutkia ehdotusta tarkemmin.

Suomalaisasiantuntija kriittinen

Suomalaisen Työn Liitossa EU:n suunnittelemaan alkuperämerkintäuudistukseen suhtaudutaan varauksellisesti. Toimitusjohtaja Lars Collinin mukaan nykyistä alkuperämerkintöjen vapaaehtoisuuteen perustuvaa järjestelmää ei ole syytä muuttaa.

Nykyisin alkuperämerkinnät ovat pakollisia vain joissakin peruselintarvikkeissa. Alkuperämaan merkintäpakko poistettiin Suomessa vuonna 1992.

- Voidaan aiheellisesti kysyä, mitä hyötyä tällaisesta lainsäädännöstä olisi, Collin pohtii. Hän epäilee, että järjestelmän kielteiset vaikutukset - ennen muuta lisääntyneet kustannukset ja byrokratia - olisivat suurempia kuin mahdolliset myönteiset seuraukset.

Collin ei usko, että Made in EU -merkinnällä olisi suurta merkitystä kaupallisessa mielessä, sillä tuotteen EU-peräisyys ei ole keskivertokuluttajalle nykyisellään missään määrin ratkaiseva valintakriteeri.

- Kestää vielä kauan ennen kuin EU muodostuu sellaiseksi, Collin arvioi.

Collin muistuttaa, että Made in EU -merkinnän tarjoama informaatiosisältö väljenee entisestään tänä keväänä, kun EU:n jäsenmäärä nousee 25 maahan aiemmasta 15 maasta.

Alkuperämaan arvioiminen usein vaikeaa


Collinin mielestä alkuperämaan merkitsemisen vapaaehtoisuutta puoltava järjestelmä on paikallaan myös siksi, että alkuperämaan määrittäminen voi olla monessa tapauksessa perin hankalaa.

- Valmistajankin voi olla vaikea sanoa mistä maasta tuote on kotoisin, sillä komponentit saattavat tulla lukuisista eri maista, Collin sanoo.

Collin ei usko, että Made in EU -merkintä edesauttaisi ratkaisevasti unionin sisämarkkinoiden kehitystä.

- Kaikki mikä lisää velvoitteita, lisää myös kustannuksia ja byrokratiaa, Collin kiteyttää.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat