EU poistaa suorat telakkatuet vuonna 2001

EU:n teollisuusministerit pääsivät tänään yksimielisyyteen siitä, että suoran telakkatuen maksaminen laivanrakennusteollisuudelle lopetetaan vuoden 2000 jälkeen. Nykyisen direktiivin mukaan tilaustukea on ollut mahdollista maksaa yhdeksään prosenttiin asti aluksen arvosta.

Kauppa- ja teollisuusministeri Antti Kalliomäki (sd.) toivotti päätöksen tervetulleeksi. Koska Suomen telakoilla menee hyvin, mitään laajempaa tilaustukea tuskin on tarvetta maksaa ylimenokautena vuoteen 2001, Kalliomäki sanoi. Suomi on johdonmukaisesti kannattanut telakkatuen poistamista EU-maissa. Mm. Ranska on sen sijaan halunnut pidempää siirtymäaikaa.

Telakkateollisuuden tukeminen on tietyin ehdoin mahdollista myös jatkossa, mutta uusien tukimuotojen tarkoituksena on lähinnä säilyttää telakoiden kilpailukyky. Myös tukisummista on tulossa huomattavasti aiempaa pienempiä. Käyttöön otetaan mm. uusi innovaatiotuki, joka on korkeintaan 10 prosenttia innovaation kustannuksista. Myös esimerkiksi tietyillä Espanjan ja Portugalin köyhillä alueilla on jatkossa mahdollista maksaa tukia. EU-maat maksoivat vuosina 1990-95 yhteensä 50 miljardia markkaa tilaustukia sekä telakkateollisuuden rakennemuutostukia. Torstain kokousta johtanut Britannian teollisuusministeri Margaret Beckett totesi, että EU:n komissio tulee jatkossa valvomaan sitä, etteivät Etelä-Korean kaltaiset maat virheellisin perustein kilpaile EU:n telakkateollisuuden kanssa.

Eurooppalainen telakkateollisuus on maailmanmarkkinoilla kilpailukykyinen mitä tulee esimerkiksi kalliisiin risteilyaluksiin. Sitä vastoin Eurooppa ei kykene kilpailemaan mm. Etelä-Korean kanssa yksinkertaisemmista säiliöaluksista. Teollisuusmaiden järjestöön OECD:hen kuuluvat maat ovat periaatteessa sopineet telakkatukien poistamisesta, mutta Yhdysvaltain kongressi ei ole suostunut ratifioimaan sopimusta. Kalliomäen mukaan vaikuttaa nyt siltä, ettei sopimus ole ollenkaan tulossa voimaan.

Lue myös:

    Uusimmat