EU pistää asiattoman mainonnan kuriin

Euroopan unioni haluaa laittaa kuriin asiattoman elintarvikemainonnan. EU-komissiossa on valmisteilla direktiivi, joka kieltäisi tieteellisesti todistamattomien ja harhaanjohtavien väitteiden käytön elintarvikkeiden mainonnassa.

Kuluttaja-asioista vastaavan komissaarin David Byrnen tiedottaja Beate Gminder kertoi tänään valmisteilla olevasta direktiivistä. Gminderin mukaan ruokakauppojen hyllyt ovat nykyisin täynnä elintarvikepakkauksia, joissa epämääräisin sanakääntein luvataan tuotteen olevan hyväksi kuluttajan terveydelle. Lupaukset ovat kuitenkin usein perusteettomia ja myös harhaanjohtavia.

-Kuluttajia kosiskellaan esimerkiksi lupauksilla, että jokin elintarvike on 90-prosenttisesti rasvaton. Kuitenkin kymmenen prosentin rasvapitoisuus on monien elintarvikkeiden kohdalla varsin korkea, Gminder totesi.

Uuden direktiivin myötä elintarvikkeiden mainonnassa saa käyttää vain selkeitä ja tieteellisesti todeksi todettuja väitteitä tuotteiden ravintosisällöstä ja niiden terveysvaikutuksista. Gminderin mukaan uudella direktiivillä pyritään muun muassa vaikuttamaan ylipainoisuuteen, joka on kasvava ongelma Euroopassa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat