EU-parlamentti hyväksyi tupakan mainontakiellon

Tupakkamainonta kielletään koko Euroopan unionin alueella. Asia varmistui tänään Strasbourgissa, kun EU-parlamentti hyväksyi äänestyksen jälkeen ministerineuvoston helmikuussa laatiman yhteisen kannan. Kaikki paikalla olleet suomalaisedustajat tukivat mainoskieltoa.

Hankkeen läpimeno edellytti yhteisen kannan hyväksymistä sellaisenaan. Parlamentti joutuikin äänestämään nurin 39 vastustajien tehtailemaa muutosesitystä. Jos niistä yksikin olisi mennyt läpi, koko paketti olisi jouduttu repimään auki.

-Tupakkamainonnan kielto on saatava voimaan EU-maissa mahdollisimman pian. Muutoin seuraavien puheenjohtajamaiden, Itävallan ja Saksan, suuri vastustus tupakkadirektiiviä kohtaan tulee vaikeuttamaan sen voimaansaattamista, kokoomuksen europarlamentaarikkojen puheenjohtaja Marjo Matikainen-Kallström totesi.

EU-maiden on siirrettävä mainontakieltoa koskeva direktiivi kansalliseen lainsäädäntöönsä kolmen vuoden aikana. Sen soveltamista on kuitenkin mahdollista lykätä lehdistömainonnassa vuodella ja sponsoroinnissa jopa kolmella vuodella. Näin ollen mainontakielto toteutuu vaiheittain vuosina 2001-2006.

Direktiivi poistaa tupakkamainokset joukkoviestimistä sekä julkisilta paikoilta. Tupakkayhtiöt eivät myöskään voi enää esiintyä esimerkiksi suurten urheilukilpailujen sponsoreina. Viime vaiheessa, vuonna 2006, tupakkamerkit poistuvat maailmanlaajuisten urheilutapahtumien yhteydestä.

Suuret eurooppalaiset tupakkayhtiöt ovat uhanneet viedä mainontakiellon EY:n tuomioistuimeen, koska katsovat, ettei kiellolla ole riittävää oikeudellista pohjaa. Tupakkatehtaiden yhdistyksen asiamies Raimo Lintuniemi arvioi, että EU-maiden yhteinen tupakan mainostuskielto ei käytännössä juuri vaikuta suomalaisten tupakkayritysten markkinointiin eikä vientiin.

Terveysjärjestöt tyytyväisiä mainoskieltoon

Kansanterveysjärjestöissä EU-maiden laajuiseen tupakan mainontakieltoon ollaan tyytyväisiä. Suomessa on runsaan kahden vuoden ajan ollut voimassa Euroopan tiukin tupakkalaki, joka kieltää tupakoinnin lähes kaikissa julkisissa sisätiloissa lukuunottamatta esimerkiksi kahviloita ja ravintoloita. Tupakkatuotteiden mainoskielto säädettiin jo v. 1977.

Lainsäädännöllä lienee jonkin verran vaikutusta siihen, että suomalaisten tupakointi on vuosien mittaan vähentynyt muutamalla prosenttiyksiköllä vuodessa. Toisaalta nuoret polttavat Suomessa yhä enemmän.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat