EU:n rengasmerkintä liukastelee jääpitoon

Auton renkaisiin pakollisena tuleva merkintä on puhuttanut renkaanvalmistajia. Tiedon lisäämistä valmistajat tervehtivät sinällään ilolla, heidän mielestään EU luokittaa pohjoisen kitkarenkaita vain etelämmäksi sopivilla mitoilla.

Ytimessä on renkaan märkäpito, jonka parantaminen heikentää täällä tärkeitä lumi- ja jääpitoa.

Bridgestone Finlandin tekninen päällikkö Kai Niemi selittää, että pohjoisiin olosuhteisiin suunnitelluissa kitkarenkaissa on enemmän lamellia ja joustavuutta sekä erilaiset kumiseokset kuin esimerkiksi keskieurooppalaisissa kitkarenkaissa.

– Keskieurooppalaisissa kitkoissa tähdätään hyvään märkäpitoon, lumi- ja jääpito ovat heikompia.

Marraskuun alussa voimaan tuleva EU-merkintä koskee kesä- ja kitkarenkaita, ei nastarenkaita.

Merkinnässä mitataan kolmea ominaisuutta: vierintävastusta, märkäpitoa ja melua.

Vierintävastuksessa aakkosellisessa luokituksessa paras luokka on A ja huonoin G.

– Hyvä nyrkkisääntö on, että yksi luokanväli on kahvikupin verran, havainnollistaa Niemi polttoaineen kulutuksen määrää.

Märkäpidossa on samanlainen asteikko. Siinä yhden luokan väli tietää jarrutusmatkassa pyöreästi auton mittaa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat