EU:n komissiolla ja Suomella valmius sopia rekkojen mittakiista
Suomessa on noin 5 000 liian leveää perävaunua ja vaihtokuormatilaa. Niiden muuttaminen EU-mittoihin maksaisi arviolta 40-70 miljoonaa euroa.
EU:n komissiolla ja Suomen viranomaisilla on valmius sopia moduulirekkojen kaventamisesta noussut kiista, joka uhkaa tehdä tuhansista perävaunuista laittomia ensi vuoden alussa.
Komissaari Olli Rehnin mukaan hake- ja turvekuljetukset voidaan turvata nojaamalla nykyiseen artiklaan, joka mahdollistaa poikkeuksen kansallisessa liikenteessä oleville erikoisajoneuvoille. Poikkeuksen turvin mittaongelma karsiutuisi muutamalta sadalta perävaunulta.
Lisäksi selvitetään, voidaanko kansainvälisen liikenteen perävaunut kaventaa keveillä sisärakenteilla.
Suomessa on edelleen noin 5 000 liian leveää perävaunua ja vaihtokuormatilaa. Niiden muuttaminen EU-mittoihin maksaisi arviolta 40-70 miljoonaa euroa.
Kymmenen vuotta sitten voimaan tullut EU-laki karsi moduulirekkojen leveyttä viidellä sentillä aiemmasta 2,60 metristä. Kavennusta perusteltiin sillä, että ylipulleiden rekkojen lisätila on liiallinen kilpailuetu muutaman sentin hoikempaan keskieurooppalaiseen kalustoon verrattuna.
Suomessa kalustoa ei ehditty kuitenkaan sopeuttaa siirtymäajan puitteissa. Jos sopu syntyy, ylileveät moduulit saadaan liikenteestä ajan myötä luonnollisen poistuman kautta ilman kalliita kertainvestointeja.
Kuljetusala pohtii kavennuksien vaikutuksia liiketoimintaan
Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n SKALin toimitusjohtaja Seppo Sainio pitää EU:n periaatepäätöstä rekkojen koon kaventamisesta myönteisenä, koska päätös saatiin lopulta aikaiseksi monien vuosien odottelun jälkeen. Taloudellisesti se tarkoittaa monelle yrittäjälle kuitenkin tappiota.
Sainion mukaan SKAL odottaa mielenkiinnolla, mitä päätösprosessin jälkeen jää käteen. Suomessa voidaan kaventaa autoja, jos autojen sisätiloja saadaan pienemmiksi. Myös muita muutoksia autojen sisätiloissa voidaan saadaan aikaiseksi.
- Ulkokuoria ei sen sijaan voida lähteä kirveellä tai sahalla pienentämään, toteaa Sainio.
Muutokset merkitsevät todellista rahanmenoa, ja asia koskee tuhansia yrittäjiä.
EU:n komissio ja Suomi sopinevat rekkojen kaventamisesta ja perävaunuista ensi vuoden alussa.
(MTV3-STT)
Uusimmat
-
08:51
"En ole koskaan nähnyt vastaavaa" – onko tässä NHL-kauden käsittämättömin torjunta?
-
08:39
Poliisi: Helsingissä useita päiviä kateissa ollut mies on löytynyt
-
08:37
Zyskowiczin vastaus opiskelijaköyhyyteen HS:ssä: Vapaaehtoisesti valittua
-
08:36
Työttömyys kasvoi maaliskuussa
-
08:35
Tapparan tähtiloiston takana huimaa jälkeä takova maalitykki paljastaa salansa: "Koitan vähän huijata"
-
08:23
MTV seuraa: Sateet muuttuvat vedeksi – uusi rintama lähestyy
-
08:18
Uudenlainen rekrytointi yleistynyt kesätyöpaikoissa – näin hakijoita karsitaan
-
08:16
Catherine Zeta-Jonesin 21-vuotias tytär kopioi äitinsä tyylin vuodelta 1999
-
08:12
Artturi Lehkonen esitteli huimaa taitoaan – Colorado nappasi kotiedun itselleen
-
07:42
Ukrainan YK-lähettiläs: Venäjä käyttää seksuaalista väkivaltaa aseena
-
07:35
Suora lähetys kello 12.10: Presidentti Stubbin valtiovierailu Ruotsissa jatkuu
-
07:30
Urokseksi luultu virtahepo paljastui naaraaksi – seitsemän vuoden jälkeen
-
07:28
Kommentti: Ronnie O'Sullivan alistaa kuin Jordan, painostaa kuin Nadal ja öykkäröi kuin Zlatan – yli 30-vuotinen tähteys huipentumassa
-
07:03
Rovanperä, Häkkinen ja Coulthard vastakkain ratin takana – ex-F1-tähtien naamat venähtivät: "Eikö hän jarruta?"
-
07:01
Työkykytutkimus: Näillä alueilla tilanne on heikoin
-
06:52
Anton Lundell tarjoili ratkaisumaalin jatkoajalla – Floridalle valtava voitto
-
06:35
Nämä vaivat ja sairaudet vievät suomalaisia eniten lääkäriin
-
06:22
Ukrainalle mittava tukipaketti! Zelenskyi kommentoi heti
-
06:19
Arsenal murskasi Chelsean karulla tavalla
-
06:11
Hengenvaarallisesti kuormatun kaivinkoneen kauha iskeytyi auton kylkeen kesken ajon – tällaista jälkeä syntyi
-
Lataa lisää