EU:n komissio ei hyväksy Volvon ja Scanian fuusiota

EU:n komissio on tänään ilmoittanut, ettei se hyväksy ruotsalaisten autonvalmistajien Volvon ja Scanian fuusiota. Komission mukaan Scanian siirtyminen Volvon omistukseen aiheuttaisi vakavia kilpailuongelmia.

Scania

Volvo-Scania olisi saanut fuusiossa hallitsevan markkina-aseman Ruotsissa, muissa Pohjoismaissa sekä Britanniassa ja Irlannissa. Molemmat ruotsalaisyhtiöt valmistavat ja myyvät kuorma-autoja, linja-autoja sekä moottoreita. Vahvimman valta-aseman, 90 prosenttia, Volvo-Scania olisi saanut raskaiden kuorma-autojen markkinoilla Ruotsissa. Yhtä voimakkaaksi asema olisi muodostunut kaupunkiliikenteen linja-autojen markkinoilla Suomessa ja Irlannissa. Komissiossa kilpailuasioista vastaavan Mario Montin mukaan kilpailuongelmia olisi syntynyt raskaiden kuorma-autojen markkinoilla Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Irlannissa; kaukoliikenteen linja-autojen markkinoilla Suomessa ja Britanniassa; linjaliikenteen linja-autojen markkinoilla Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa sekä kaupunkiliikenteen linja-autojen markkinoilla Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Suomessa ja Irlannissa.

Ruotsissa päätöstä arvostellaan

EU-komission toiminta on herättänyt arvostelua Ruotsissa, koska päätös merkitsee käytännössä sitä, etteivät pienten maiden suuryhtiöt voi yhdistyä. Arvostelijoiden mielestä komission ei olisi pitänyt tarkastella yksittäisiä maita vaan koko Euroopan markkinoita. Komissaari Monti torjuu arvostelun. Hänen mukaansa esimerkiksi kuorma-autojen markkinat ovat käytännössä kansallisia. On esimerkiksi olemassa erityinen ruotsalainen määräys, jonka mukaan kuorma-autojen ohjaamoille on tehtävä kolaritesti. -EU:n kilpailusäännöstön on pidettävä huoli siitä, ettei kilpailua uhata relevantilla markkina-alueella, tässä tapauksessa Ruotsissa. Ruotsalaisia asiakkaita ei pidä asettaa huonompaan asemaan sen vuoksi, että he asuvat pienessä maassa, Monti perusteli. Monti viittasi komission tekemään tutkimukseen, jonka mukaan 5-10 prosentin nousu Volvo-Scanian hinnoissa Ruotsissa ei olisi käytännössä helpottanut muiden valmistajien kilpailuasemaa. -Volvo ja Scania ovat hyvin menestyksekkäitä kansainvälisiä yrityksiä. Eräs syy menestykseen on ollut kova kilpailu kotimarkkinoilla, Monti sanoi. Hän totesi, että yhtiöiden tuotannosta 80 prosenttia menee vientiin. Volvon ja Scanian menestys mahdollistaa Montin mukaan sen, että yhtiöt voivat yhdistyä toistensa sijaan ulkomaisten yritysten kanssa.

Myönnytykset eivät kelvanneet


Volvo teki tutkimusten aikana useita myönnytyksiä komissiolle hallitsevan markkina-aseman pienentämistä koskevien toimenpiteiden suhteen. Tämä ei kuitenkaan riittänyt. Myönnytyksiin kuului muun muassa se, että suomalainen tytäryhtiö Carrus olisi saanut myydä linja-autojen koreja Volvon kilpailijoille. Volvo oli myös valmis avaamaan Volvon ja Scania jälleenmyynti verkostot Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Norjassa sekä Volvon verkon Irlannissa. Lisäksi yhtiö lupasi luopua kolmesta linja-auton korinosia valmistavasta tehtaasta Tanskassa ja Ruotsissa. Viime viikolla Volvo teki viimeisen yrityksen komission vakuuttamiseksi. Komission mielestä perusteita päätöksenteolle asetetun määräajan jatkamiselle ei kuitenkaan ollut.

Ovi edelleen auki

Monti piti tänään oven edelleen auki jatkokeskusteluille. Jos Volvo ja Scania haluavat fuusioitumiskiellosta huolimatta jatkaa työtä yhdistymisen eteen, on komissio valmis kuuntelemaan. Yhtiöiden täytyy kuitenkin tehdä komissiolle uusi ilmoitus yhdistymisestä. Tilastollisesti katsoen on Montin mukaan kuitenkin epätavallista, että yhtiöt ilmoittaisivat fuusiosta saatuaan jo kerran kielteisen päätöksen. Volvo-Scania päätös on komission kautta aikain 13. kielteinen fuusiopäätös. Vuonna 1996 komissio pysäytti paljon huomiota saaneella päätöksellä Keskon ja Tukon yhdistymisen.
Volvo tarjoutui korjaamaan kilpailutilannetta mm. laskemalla markkinaosuuttaan kuorma-autojen myynnissä. Komissio ilmoitti kuitenkin kielteisessä päätöksessä, etteivät korjausehdotukset poista kilpailuongelmaa.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat