EU-ministerit hyväksyivät tavaraliikenteen vapauttamisen

EU-maiden liikenneministerit hyväksyivät tänään Brysselissä rautateiden kansallisen tason tavaraliikenteen vapauttamisen kilpailulle vuoden 2008 alusta alkaen. Unionimaiden välinen tavaraliikenne vapautuu päätöksen mukaan kilpailulle jo vuoden 2006 alusta, mutta tällä ei ole Suomen kannalta juuri merkitystä erilaisesta raideleveydestä johtuen.

Ministerineuvoston päätös edellyttää vielä vahvistusta EU-parlamentilta. Suomea kokouksessa edustanut liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi (kok.) uskoo parlamentin hyväksyvän ministerineuvoston päätöksen, sillä parlamentti on suhtautunut rautatieliikenteen vapauttamiseen myötämielisesti.

Sasi on ministerineuvoston päätökseen tyytyväinen, koska se vastasi varsin tarkasti Suomen kantaa asiaan. Ranska, Belgia ja Luxemburg vastustivat päätöstä, mutta jäivät äänestyksessä vähemmistöön. Vapauttamisen myötä esimerkiksi suomalaiset metsäteollisuusyhtiöt voivat hankkia junakalustoa ja ryhtyä hoitamaan omia rautatiekuljetuksiaan. Vastaavasti myös ulkomaiset kuljetusyhtiöt voivat aloittaa tavaraliikennepalveluiden tarjoamisen Suomessa.

Ei rajua kilpailua Suomeen

Sasi ei kuitenkaan usko, että uudistus muuttaa suuresti suomalaista rautatieliikennöintiä. Hän viittaa kokemuksiin Ruotsissa, missä rautateiden tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo 1990-luvun puolivälissä. Sasin mukaan Ruotsissa on syntynyt vain hiukan yritysten omaa liikennöintiä syrjäisille rataosuuksille.

- Mitään kovin merkittävää kilpailua tuskin syntyy, mutta olemassaolevia markkinapuutteita kilpailu voi korjata, Sasi arvioi.

Sasin mukaan tavaraliikenteen vapauttaminen oli Ranskalle vaikea pala, sillä maa ei ole tottunut siihen että sen yli kävellään ministerineuvostossa. Ranska halusikin avata asian uudelleen sen jälkeen kun siitä oli jo sovittu, mutta puheenjohtajamaa Kreikan liikenneministeri ei moista keplottelua hyväksynyt. Ranskalaiset olisivat halunneet luoda mahdollisuuden siihen, että maat voivat kansallisten turvallisuusstandardien perusteella rajoittaa ulkomaista kilpailua rautateillä.

- Puheenjohtaja oli kerrankin jämäkkä ja totesi että anteeksi vaan, mutta päätös on jo tehty, Sasi kertoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat