EU-maat pyörtävät biopolttoainepuheitaan

EU-maat sanovat ymmärtäneensä väärin omat tavoitteensa biopolttoaineiden käytön lisäämiseksi.

Unionin energia- ja ympäristöministerit ilmoittivat viikonloppuna, että EU:n ilmastosuunnitelma ei edellytäkään niin suuria lisäpanostuksia biobensiiniin kuin on jo puolitoista vuotta luultu. Suunnitelma julkistettiin viime vuoden tammikuussa.

- Jäsenmaat tajusivat komission suunnitelman edellyttävän vain, että kymmenen prosenttia liikenteen tarpeista tulee täyttää uusiutuvilla energianlähteillä. Se ei siis tarkoita, että koko tämä kymmenen prosenttia pitää hoitaa biopolttoaineilla, sanoi Ranskan ympäristöministeri Jean-Louis Borloo Pariisissa pidetyssä epävirallisessa kokouksessa.

Samaa oivallusta korosti Borloon saksalaiskollega Jürgen Homann.

- Ministerit havaitsivat, että liikenteen vaatimuksissa ei puhuttu biopolttoaineista vaan uusiutuvista energianlähteistä, hän sanoi.

Epäselväksi tosin jäi, mikä olisi se vaihtoehto. Ministeri Borlookin myönsi, että liikenteen tarpeisiin ei tällä hetkellä ole juuri tarjolla kuin biopolttoaineita.

Tulkinnanmuutos hyvin ajoitettu

Uusi tulkinta ei voisi osua sopivampaan hetkeen. Biopolttoaineet ovat lyhyessä ajassa muuttuneet ilmaston pelastajista yleiseksi sylkykupiksi. Niiden katsotaan nostavan ruuanhintaa, kiihdyttävän metsätuhoja ja saastuttavan selvästi luultua enemmän.

Perjantaina julkisuuteen vuotanut Maailmanpankin raportti syyttää, että 75 prosenttia ruuan hinnannoususta on biobensiinin tuotannon aiheuttamaa. Aiemmin muun muassa Yhdysvallat oli arvioinut vaikutukseksi vain pari prosenttia.

EU:n ilmastosuunnitelma edellyttää, että koko unionin energiantarpeesta viidennes tyydytetään uusiutuvilla energianlähteillä vuoteen 2020 mennessä. Samaan aikarajaan mennessä kasvihuonepäästöjä pitäisi leikata viidennes vuoden 1990 tasosta.

(MTV3-STT-AFP-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat