EU-komissio esittää ylärajoja autojen päästöille

EU-komission kiistellyn esityksen mukaan uusien autojen hiilidioksidipäästöt saisivat olla tulevaisuudessa vain 130 grammaa kilometriltä. Autoteollisuuden mukaan esitys uhkaa työpaikkoja.

Euroopan unionin komissio haluaa autojen hiilidioksidipäästöt kuriin lailla.

Tarkoituksena on pakottaa autoteollisuus kehittämään puhtaampia autoja, koska yritykset eivät ole pystyneet vähentämään päästöjä omatoimisesti.

- Euroopan on johdettava uutta teollista vallankumousta, ympäristökomissaari Stavros Dimas vaati tänään Brysselissä.

Komissio esittää, että uusien autojen keskimääräiset päästöt eivät saisi ylittää 130:a grammaa kilometrillä. Lisää päästöleikkauksia on tarkoitus saada vielä biopolttoaineiden käytöstä sekä tehokkaammista renkaista.

Autojen päästöt ovat tällä hetkellä EU:ssa keskimäärin 160 grammaa kilometrillä. Luku on pudonnut viime vuosina, mutta liikenteen kokonaispäästöt ovat silti olleet kasvussa.

Tämä johtuu muun muassa siitä, että eurooppalaiset ovat ostaneet entistä enemmän ja entistä suurempia autoja. Erityisen pahoja saastuttajia ovat suosiotaan kasvattaneet kaupunkimaasturit.

Teollisuus haraa tiukasti vastaan

Yksityiskohtaisempi lakiesitys autojen päästöistä julkistetaan viimeistään ensi vuonna. Komissio haluaisi uudistuksen voimaan vuonna 2012.

Isot autot saavat jatkossakin todennäköisesti saastuttaa selvästi enemmän kuin esitetyt 130 grammaa, koska komissio aikoo ottaa erityyppiset autot huomioon lopullisessa lakiesityksessään.

Näin halutaan taata, etteivät pääosin suuria autoja valmistavat yritykset, kuten saksalaiset BMW ja Mercedes-Benz, joudu kohtuuttomiin vaikeuksiin.

Tästä huolimatta kaikkien valmistajien on leikattava päästöjään reilulla kädellä. Autoteollisuus onkin esityksestä hyvin harmissaan. Eurooppalaisia suurimpia autonvalmistajia edustavan ACEA:n mukaan esitys uhkaa työpaikkoja ja talouskasvua. Lisäksi puhtaamman teknologian kehittäminen nostaa autojen hintaa.

Eri ympäristöjärjestöjen mielestä komission esityksen olisi kuitenkin pitänyt olla vielä tiukempi. Ympäristökomissaari Dimas ajoi alun perin päästöihin 120 gramman ylärajaa, mutta joutui taipumaan teollisuuden painostuksen jälkeen.

Esitys voi lieventyä vielä lisää jäsenmaiden käsittelyssä, koska erityisesti työpaikoistaan huolestunut Saksa karsastaa tiukkoja rajoja.

Ympäristöjärjestöjen mielestä päästörajoista käytävä keskustelu testaa, kuinka tosissaan EU-maat ovat ilmastonmuutoksen torjunnassa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat