EU kiristää ilmanlaadun vaatimuksia

Euroopan unionin ympäristöministerit sopivat eilisiltana ulkoilman epäpuhtauksien maksimiarvojen tiukentamisesta. Direktiivi koskee liikenteestä aiheutuvia häkä- ja bentseenipitoisuuksia. Asia menee vielä EU-parlamentin käsittelyyn. Direktiivin tavoite on parantaa hengitysilman laatua.

Häkä- eli hiilimonoksidipitoisuuden katto sovittiin toteutettavaksi vuoteen 2005 alusta ja bentseenin osalta 2010 alusta. Sovituissa häkä- ja bentseeniarvoissa pysyminen tuottaa vaikeuksia lähinnä Etelä-Euroopan suurissa vilkasliikenteisissä kaupungeissa. Korkeassa lämpötilassa auton polttoaineet haihtuvat nopeammin, mistä aiheutuu suurempi päästö. Toisaalta keskimääräinen tuulen nopeus on todettu etelässä alhaisemmiksi kuin pohjoisessa.

Niillä alueilla, joilla bentseeniarvon saavuttaminen sovitussa ajassa tuottaa erityisongelmia, sovittiin mahdollisuudesta poiketa direktiivistä. EU:n komissio voi pidentää määräaikaa enintään viisi vuotta. Tilannetta tarkastellaan 2004.

Suomessa kummankaan epäpuhtauden osalta ei ole suuria ongelmia. Ylitarkastaja Kari Hämekoski ympäristöministeriöstä sanoo, että direktiivin myötä Suomessa lisätään jonkin verran bentseeniarvojen seurantaa.
-Jo tehdyt päätökset Suomessa ratkaisevat ongelmat pitkälti, Hämekoski sanoo. Bentseenin korkeimmaksi sallituksi pitoisuudeksi direktiivi säätää 5 mikrogrammaa kuutiometriä kohden. Häkäpitoisuuden osalta sovittiin, että kahdeksan tunnin keski-arvo ei saa ylittää 10 milligrammaa kuutiometriltä. Arvot perustuvat Maailman terveysjärjestön WHO:n suosituksiin.

EU:n komissio katsoo, että autojen tekniikan kehittyminen ratkaisee pitkälti pahimmat häkäongelmat. Pitoisuudet ovat viime vuosina laskeneet mm. katalysaattoreiden yleistyttyä. Bentseeniä syntyy myös teollisuuden polttamisesta aiheutuvista päästöistä, mutta liikenne aiheuttaa suurimmat pitoisuudet.

Kyseessä on toinen ilmanlaadun puitedirektiivin pohjalta tehty tiukennus. Viime keväänä hyväksyttiin rikkidioksidin, typen oksidien, hiukkasten ja lyijyn kattopitoisuudet.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat