EU-kampanjoiden kasvava rahoitus merkki kovenevasta kilpailusta

Euroehdokkaiden huimat EU-vaalikampanjarahoitukset kielivät kilpailun kovenemisesta EU:n laajentuessa, sanoo tutkija. Suomen euroedustajien määrä laskee vaalien myötä kuudestatoista neljääntoista.

Keskustan Kyösti Virrankosken panostaa kampanjaansa lähes 300 000 euroa. Vielä viime eurovaaleissa ehdokkaat kuluttivat vaalikampanjointiin keskimäärin reilut 60 000 euroa.

Parlamenttiin päässeistä eniten kulutti silloinkin Virrankoski. Viisi vuotta sitten parlamenttipaikka tosin irtosi 144 000 eurolla.

Nyt EU:n laajentuessa ja paikkojen vähetessä kuudestatoista neljääntoista paikoista käydäänkin kiivaampaa kamppailua.

- Tiettyjen ehdokkaiden ilmoittamat summat ovat kyllä suomen oloissa ovat kyllä poikkeuksellisen korkeita. Tämä heijastelee ennen kaikkea sitä, että kilpailu kovenee. Nyt valitaan 14 edustajaa, vuonna 2009 mahdollisesta vain 13, eli todennäköisesti kustannukset tulevat tästä vain kohoamaan, professori Tapio Raunio Tampereen yliopistosta kertoo.

Tutkijan mukaan vaalirahoitukselle on vaikea määrätä kattoa lailla.

Keino puuttua tilanteeseen olisi niin sanottujen pitkien listojen järjestelmä, jolloin valitsijat antaisivat äänensä ensisijaisesti puolueelle, eivätkä ehdokkaalle. Suomalaisille, jotka ovat tottuneet äänestämään henkilöä, järjestely voisi kuitenkin tuntua vieraalta.

Tutkija ehdottaa vaihtoehdoksi maan jakamista vaalipiireihin.

- Mikäli Suomi olisi jaettu Euroopan parlamentin vaaleissa useampaan kuin yhteen vaalipiiriin, vaikkapa neljään, niin tällöin ehdokkaat kampanjoisivat vain omassa vaalipiirissään, eivät koko valtakunnan tasolla. Näin ollen tietenkin sitten kulut myöskin laskisivat, Raunio uskoo.

EU-vaalit järjestetään Suomessa 13. kesäkuuta. Suuri osa ehdokkaista aloittaa varsinaisen kampanjointinsa vapun korvilla.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 22.02.2004)

Lue myös:

    Uusimmat