EU-ehdokkaille runsaasti ilmaista mainosta

Suosituimmat julkkisehdokkaat ovat keränneet satojen tuhansien eurojen arvosta ilmaista julkisuutta hankkiessaan ääniä kahden ja puolen viikon päästä oleviin europarlamenttivaaleihin. Ehdokkaiden poliittiset mielipiteet ovat kuitenkin jääneet vähälle huomiolle sekä ilmaisessa julkisuudessa, että ehdokkaiden ostamissa mainoksissa.

Kun ehdokkaista kertoneiden juttujen saama palstatila muutetaan rahaksi hinnaston mukaan, on kymmenen eniten julkisuutta kahminutta ehdokasta säästänyt vaalikassaansa tähän mennessä yli 400 000 euroa.

Keskustan Anneli Jäätteenmäki keräsi maalis-huhtikuussa yli sadantuhannen euron arvosta ilmaista julkisuutta, kun puoluetoveri Riitta Väisäsen julkisuuden arvo nousi 77 000 euroon. Heidän jäljessään suuria kuvia lehdistössä keräsivät kokoomuksen Viivi Avellan ja demareiden Maria Guzenina.

Mediaseurantayhtiö Observer Finlandin tekemässä vertailussa olivat mukana valtakunnalliset sanoma-, iltapäivä ja aikakauslehdet. Oheisessa taulukossa muutamia esimerkkejä:

Aikakauslehdet Iltapäivälehdet Sanomalehdet Yhteensä

Anneli Jäätteenmäki 58 513 29 880 13 560 101 953 Riitta Väisänen 27 041 45 260 4 884 77 185 Viivi Avéllan 46 166 8 425 2 005 56 596 Maria Guzenina 30 657 16 982 493 48 132 Alexander Stubb 10 813 5 946 12 548 29 306 Ville Itälä 1 862 774 22 556 25 192 Kyösti Virrankoski 190 1 772 22 039 24 001 Piia-Noora Kauppi 4 470 14 645 3 600 22 714 Paavo Väyrynen 0 4 380 6 453 10 833 Esko Seppänen 0 0 5 501 5 501


(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat