Mainos

Etkö saa unta iltaisin? Ratkaisu on tuolla ulkona – mutta saat sanoa hyvästit älypuhelimellesi

Luonnossa nukkuneiden unirytmi muuttui: he menivät aiemmin nukkumaan ja heräsivät kaksi tuntia aiemmin kuin ennen telttailua.

Lupasitko mennä aikaisin nukkumaan, mutta ruutuaika vei voiton? Sisäinen kello kannattaa nollata parhaiden unien varmistamiseksi, ja helpoimmin tämä onnistuu telttailemalla ilman elektroniikkaa, vinkkaa NPR.org!

Telttaretkellä ihminen altistuu aidolle luonnonvalolle, joka auttaa unirytmin korjaamisessa. Luonnossa oleskelun ajaksi kannattaakin kieltää kaikenlaiset ruudut.

Professori Kenneth Wright testasi teoriaa jo vuosia sitten. Current Biology -lehdessä vuonna 2013 julkaistun selvityksen aikana Wright lähetti ihmisiä ulos nukkumaan viikoksi kesällä Yhdysvaltojen Coloradossa. Viimeisin koe aiheesta sisälsi viikon ja viikonlopun unet ulkona teltassa talviaikaan. Osa testihenkilöistä pysyi kotona elämässä normaalielämäänsä.

Luonnossa nukkuneiden unirytmi muuttui

Ennen telttailua Wright mittasi osallistujien melatoniinitasot. Miehen mukaan modernissa maailmassa melatoniinitasot eivät laske heräämisen jälkeen, vaan vasta parin tunnin kuluttua – kuin ihmisellä olisi jatkuva aikaerorasitus.

Telttaretken jälkeen ilmiö oli kuitenkin kadonnut. Luonnossa nukkuneiden unirytmi muuttui: he menivät aiemmin nukkumaan ja heräsivät kaksi tuntia aiemmin kuin ennen telttailua. Jos ulkona nukuttiin vain viikonlopun ajan, unirytmi liikahti noin puolitoista tuntia.

Syypää ilmiölle saattaa olla valo, joka telttaillessa vaihtuu kattolampuista ja tietokoneiden näyttöjen valosta auringon ja tähtien valoon. Jos unirytmi aiheuttaa hankaluuksia, jo viikonlopun mittainen ruutupaasto ja luonnonvalossa oleilu voisi osaltaan auttaa ratkaisemaan ongelmaa.


Lähde: Npr.org

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.