Estonian loppuraportti vapauttaa miehistön

Autolautta Estonian miehistö ei tehnyt vakavia virheitä yli kaksi vuotta sitten sattuneen suuronnettomuuden yhteydessä. Kansainvälisen tutkimuskomission loppuraportissa todetaan, että turman syynä oli lautan keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä

Miehistö teki ainoan virheensä siinä, että miehistö viivytteli pari minuuttia hätämerkin antamisessa.

Komission puheenjohtaja virolainen Uno Laur paljasti lauantaina ruotsalaiselle uutistoimistolle TT:lle, mitä parhaillaan viimeisteltävä loppuselonteko pitää sisällään. Raportti ei sisällä suuria yllätyksiä; kaikki teknisissä väliraporteissa esitetyt johtopäätökset pitävät yhä paikkansa. Lautan keulavisiirin ja autorampin kehno rakenne johtivat onnettomuuteen.

Loppuraportista syntymässä kiista

Estonian turmaa selvittävästä loppuraportista on syntymässä kiista jo ennen sen virallista julkistamista. Tutkimuskomission suomalaisjäsen Kari Lehtolan mukaan asia ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen, vaan miehistön asemaa pitää tarkastella huolellisesti. Estonian onnettomuudesta kertovaa loppuraporttia viimeistellään parhaillaan.

Virosta Tukholmaan matkalla ollut autolautta Estonia upposi Itämerellä 28. syyskuuta 1994. Onnettomuudessa menehtyi 852 ihmistä.
(STT-TT)

Huom! Uusi StreamWorks ohjelma valitsee nopeuden automaattisesti internetyhteytesi mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat