Espanjan GP:n lehdistötilaisuus: Ensimmäinen mutka ratkaisi

MTV3
Julkaistu 13.05.2007 18:05(Päivitetty 13.05.2007 19:03)

Espanjan GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla voittaja Felipe Massa (FM), toiseksi sijoittunut Lewis Hamilton (LH) sekä kolmanneksi ajanut Fernando Alonso (FA).

Kysymys, Felipe, ensimmäinen mutka määritti kisan tuloksen sinun kannaltasi?

FM: Siinä oli meillä molemmilla varsin tiukkaa. Minä olin sisälinjalla ja käytin tilaisuuteni. Se oli molemmille riski. Ensimmäinen mutka on kilpailun kannalta tärkeä. En halunnut menettää sijoitusta, kuten tapahtui Malesiassa. Olin sisäpuolella, joten yritin vain pysyä siellä.

Kysymys, Felipe, osuitteko Fernandon kanssa ensimmäisessä mutkassa?

FM: Joo, me osuimme. Olimme lähekkäin mennessämme ensimmäiseen mutkaan. Fernando yritti työntää minua sisäkurvin puolelle. Siinä tapahtui pieni osuma. Olin sen jälkeen huolissani autoni kannalta. Onneksi mitään ei tapahtunut.

Kysymys, Felipe, varikkokäynnilläsi paloi polttoainetta?

FM: En tiennyt sitä. Ei se ole enää tärkeää. Me ajoimme maaliin ilman ongelmia. Jos jokin pieni ongelma oli, niin se varmasti ratkaistiin.

Kysymys, Felipe, teit toisen varikkokäyntisi melko varhaisessa vaiheessa. Oliko sinulla ongelmaton iltapäivän sen jälkeen?

FM: Lähtö oli kisan vaikein vaihe. Sen jälkeen kun havaitsin, ettei autolleni ollut tapahtunut mitään, vaan se totteli varsin hyvin ja onnistuin nopeasti kasvattamaan hyvän johdon, kisa oli minun käsissäni. Olin huolissani ainoastaan siitä, että kyseessä oli moottorini toinen kisa.

Kysymys, Felipe, olitko huolissasi siitä, että tallikaverillasi Kimillä oli ilmeisesti elektroniikkavika?

FM: En tiedä, mitä Kimille tapahtui. Kuulin vain insinööriltäni, että Kimillä oli ongelmia. Se on harmillista valmistajien MM-sarjan kannalta, koska olisimme voineet ottaa jopa kaksoisvoiton. Yritetään onnistua siinä ensi kerralla.

Kysymys, Lewis, otit haltuusi nuorimman MM-sarjan johtajan tittelin Bruce McLarenilta, joka perusti tallin, jossa ajat. Mahtava ensimmäinen mutka?

LH: Tiesimme, että meillä on hyvä kisataktiikka. Tällä radalla ei voi oikein ohittaa, joten avainasemassa on saada paras mahdollinen sijoitus ensimmäisessä mutkassa. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monta sijoitusta avausmutkassa. Onneksi pääsin Kimin edelle. Fernandon ja Felipen osuttua yhteen pääsin Fernandon edelle. Tilanne oli todella tiukka, sillä palatessaan radalle hän melkein osui minuun. Vauhtimme ei riittänyt Felipelle. Olemme kuitenkin jälleen yhden askeleen lähempänä. Sanoinkin jo hänelle, että saavutamme hänet pian.

Kysymys, Lewis, sinulla oli alussa enemmän polttoainetta kuin Felipellä. Oliko se tärkeä asia siinä vaiheessa?

LH: Uskoakseni kyllä. Hän kasvatti aika ison eron. Kun hän tuli edestäni varikkokäyntiinsä muutaman kierroksen minua aiemmin, tiesin, että olisin nopea, mutta sain kurottua kiinni vain ehkä neljä sekuntia. Minun täytyi vain puristaa kovaa ja tehdä parasta mahdollista työtä. Keskimmäinen veto ei ollut erityisen hyvä, mutta lopussa vauhtimme oli hyvää ja aikamme olivat varsin samanlaisia kuin Felipellä.

Kysymys, Lewis, ajoit kisan lopussa kovalla rengasseoksella toisin kuin tallikaverisi Fernando?

LH: Kyllä. Pohdimme, missä järjestyksessä käytämme rengassarjamme toisella ja kolmannella vedolla. Päätös tehtiin vasta viisi kierrosta ennen varikkokäyntiä. Mielestäni se toimi varsin hyvin. Keskimmäisellä vedolla oli kuitenkin vaikeuksia auton yliohjautumisen kanssa. Talli on tehnyt viimeksi kuluneiden neljän viikon aikana fantastista työtä. Kiitokset kaikille. Olen tyytyväinen talliin. Johdamme valmistajien MM-sarjaa ja minä johdan nyt kuljettajien sarjaa.

Kysymys, Lewis, mitä ajattelet MM-sarjan johtamisesta?

LH: Elän unelmaani. Olen tehnyt niin kovasti töitä tämän eteen. On uskomatonta, että johdan sarjaa neljännen kisani jälkeen ajaessani maailman parhaita kuljettajia vastaan.

Kysymys, Fernando, fantastinen startti. Ajoit ulkopuolelta Felipen rinnalle ensimmäiseen mutkaan ja melkein selvisit siitä?

FA: Valitettavasti se ei riittänyt ja menetin kolme sijaa osumamme jälkeen. Jos on avausmutkan jälkeen neljäntenä ja autossa on vähemmän polttoainetta kuin vastustajilla, niin kisasta muodostuu erittäin monimutkainen.

Kysymys, Fernando, kuvaile avausmutkan tapahtumia omasta näkökulmastasi?

FA: Siinä oli tiukkaa. Meidän molempien lähtömme olivat varsin samanlaisia. Tulin Felipen takaa ja imuvaikutuksen ansiosta olin hieman nopeampi. Ajoin ulkopuolelle ja jarrutin myöhemmin. Olin mielestäni paljon hänen edellään avausmutkassa, mutta hän ei valitettavasti ollut samaa mieltä. Näin osuimme toisiimme. Olimme onnekkaita, että pääsimme molemmat kisassa maaliin asti. 99 prosentissa tällaisissa tapauksissa molempien autojen kisa päättyy ensimmäiseen mutkaan. Tällaiset asiat ovat joskus vaarallisia.

Kysymys, Fernando, sinun autosi vaurioitui kolarissa - siitä repsotti ilmanohjain?

FA: Kyllä, auto oli vaurioitunut läpi koko kisan ja se oli hieman vaikeampi ajettava. Otimme lisäksi riskin laittaessamme kovan rengasseoksen alle ensimmäisellä varikkokäynnillä. Halusimme nähdä, olisiko sillä tavalla saavutettavissa etua, sillä tarvitsimme ihmeen, kun olimme kolmantena liian kaukana kärjestä 15 kierroksen jälkeen. Se riski ei tuonut fantastisia tuloksia, joten palasimme pehmeään rengassarjaan kisan viimeisellä vedolla, jolla auto oli hieman nopeampi. Ensimmäisen mutkan jälkeen täytyi ottaa liikaa riskejä, ja oli vaikea saada kaikkea onnistumaan hyvin.

Kysymys, Fernando, tämä oli kotikisasi. Olet varmaan pettynyt?

FA: Tietenkin, erittäin pettynyt kisaan. Ensimmäisen mutkan jälkeen voi yrittää niin kovaa kuin mahdollista, käyttää erilaisia renkaita kuin tallikaveri, mutta ilman Kimin keskeytystä olisin luultavasti jäänyt palkintopallin ulkopuolelle. Sellainen ei tietenkään ollut tavoitteena, kun lähtöpaikka oli toisessa ruudussa.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2007