Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Espanjan GP:n lehdistötilaisuus: Alonson uran hienoin tunne

Fernando Alonso (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)
Fernando Alonso (Kuva: Mark Thompson/Getty Images)Getty
Julkaistu 14.05.2006 17:21(Päivitetty 14.05.2006 17:42)

Paikalla kilpailun kolme parasta kuljettajaa Fernando Alonso (FA), Michael Schumacher (MS) ja Giancarlo Fisichella (GF).

Kysymys: Fernando, se näytti 66 täydelliseltä kierrokselta?

FA: Saimme tänään kilpailussa autosta kaiken irti. Renkaatkin toimivat erittäin hyvin. Ennen kisan alkua emme olleet asiasta aivan varmoja. Kaikki sujui täydellisesti. Olimme alussa kevyempiä kuin Ferrarit, joten tarvitsimme eroa heihin. Saimmekin eroa tehtyä melko nopeasti. Sen jälkeen keskityimme säilyttämään eron, kun Ferrari ei missään vaiheessa noussutkaan uhkaamaan. Lopussa laskimme moottorin kierroksia. Kisa tuntui minusta tänään pitkältä.

Kysymys: Fernando, kuvaile tunteitasi, kun ajoit ruutulipulle?

FA: 5-6 viimeistä kierrosta olivat fantastisia. Lopussa huomasin, että Michaelkin hidasti vauhtiaan. Viimeisen kierrokset vain kruisailtiin. Minulle oli urani hienoin tunne F1-autossa ajaa voittajana maaliin kotiyleisön edessä. Sitä voi verrata vain Brasilian kisaan, jossa varmistin mestaruuden. Siellä ajoin kuitenkin vaikeuksien jälkeen kolmanneksi ja jouduin puolustamaan sijaani, joten en nauttinut siitä niin paljon kuin tästä johdossa ajamastani kisasta.

Kysymys: Michael, ratkaisiko kilpailu alussa se, kun jäit Fisichellan taakse?

MS: Rehellisesti pitää sanoa, ettei se vaikuttanut kilpailun tulokseen mitenkään. Giancarlo oli niin nopea, etten joissain vaiheissa ollut edes pysyä hänen perässään. Viikonloppu alkoi osaltamme hyvin, mutta lipesi edetessään otteestamme. Emme olleet tänään riittävän nopeita, syyt täytyy tutkia.

Kysymys: Michael, lähtö oli varsinainen kiihdytyskilpailu. Teillä oli enemmän bensaa.

MS: Kun katsoo bensamääriä, niin paalupaikan saavuttaminen olisi ollut helppoa kevyemmällä autolla. Taktiikkamme olisi voinut toimia jonain muuna päivänä, mutta tänään emme olleet riittävän nopeita. Nürburgringillä se toimi, koska olimme siellä tarpeeksi nopeita.

Kysymys: Michael, mielipiteesi kahdeksasta pisteestä.

MS: Tietyssä tilanteessa pitää ymmärtää, mikä on mahdollista ja mikä ei. Tällä kertaa pakettimme ei toiminut toivotusti. Kautta on vielä paljon jäljellä. Kahdessa edellisessä kisassa en ollut kovin tyytyväinen siihen, että sain eroa kiinni vain kahdella pisteellä. Nyt olen melko tyytyväinen siitä, että menetin vain kaksi pistettä. Näin se etenee. Katsotaan, mitä vuoden aikana tapahtuu.

Kysymys: Giancarlo, sijoitukseni on tallin kannalta tärkeä.

FA: Sain hyvän lähdön, paremman kuin Fernando. Ensimmäisessä mutkassa pystyimme olemaan kärkikaksikkona. Kilpailun alkuosassa vauhtimme oli hyvä. Ajoimme hieman Ferraria kevyemmällä bensakuormalla. Michael pääsi niukasti edelleni ensimmäisellä varikkokäynnillä. Sen jälkeen talli antoi radiossa ohjeita juuri, kun ajoin kolmosmutkassa, ja menetin keskittymiseni ja ajauduin hiekalle. Autooni tuli siinä ehkä jotain vaurioita. Auton tasapaino oli kyllä hyvä, mutta pitoa ei oikein ollut. Tulos on meille hyvä. Kisa oli tiukka taistelu meidän ja Ferrarin välillä, kuten oletimmekin.

Kysymys: Fernando, lopussa kilpailu tuntui varmasti pitkältä.

FA: On täysin erilainen tunne ajaa sinistä väriä täynnä olevien katsomoiden edessä. Etukäteen ajattelin, ettei 66 kierrosta riittäisi tästä nauttimiseen, mutta kun ajaa 10 sekunnin johdossa, niin haluaisi kisan olevan jo lopussa ja voiton taskussa. Fantastinen päivä. Tätä on vaikea koskaan unohtaa.

Alonson espanjankielinen osuus:

Täydellinen kilpailu. Kotivoitto on suurinta, mitä voi tavoitella. Meillä oli hyvä taistelu Ferrareita vastaan. Pelkäsimme, että heidän renkaansa toimisivat paremmin ja he olisivat meitä nopeampia kilpailussa. Kiitos yleisölle tuesta, jonka ansiosta pystyin ajamaan koko kilpailun äärirajoilla ja sain autosta ja itsestäni kaiken irti. Voitto on heidän ansiotaan. Toivottavasti katsojat nauttivat tuloksesta yhtä paljon kuin minäkin. Päivä oli unohtumaton.

M. Schumacherin saksankielinen osuus:

Kilpailu ratkesi jo melko aikaisessa vaiheessa, koska Fernando pystyi kasvattamaan alussa suuren eron. En pysynyt hänen vauhdissaan. Kukaan ei hidastanut minua, vaan olimme yksinkertaisesti tänään liian hitaita. Koko viikonlopun ajan olimme olleet pitkissä vedoissa nopeita, mutta tilanne muuttui jotenkin. Barcelonan radalla olosuhteet vaihtuvat helposti ja pienet asiat saattavat muuttaa auton tasapainoa. Tällä kertaa tilanne kääntyi Fernandon eduksi ja meitä vastaan. Tämä huomioonottaen kahdeksaan pisteeseen voi olla tyytyväinen. Kautta on vielä paljon edessä.

Fisichellan italiankielinen osuus:

Renault sai kaikessa mielessä positiivisen tuloksen, voiton ja kolmossijan. Kilpailu alkoi hyvin. Sain hyvän lähdön ja pidin kakkossijaa aika kauan. Vauhtimme oli hyvää. Ensimmäisellä varikkokäynnillä Michael onnistui pääsemään niukasti edelle. Kolmosmutkassa insinööri sanoi jotakin radiossa, menetin auton hallinnan ja ajauduin ulos. Onneksi auto ei vaurioitunut, mutta tilanne oli aika paha. Löysin vauhtini sen jälkeen uudelleen. Auto oli aika hyvässä tasapainossa. Pitoa ei vaan ollut aivan tarpeeksi, jotta olisin pystynyt puristamaan aivan täysillä. Olen kuitenkin tyytyväinen ja toivon pystyväni jatkamaan samaan malliin.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Ralf Schumacher tyytyväinen Barcelonan uudistuksiinBarcelonan F1-rataan muutoksiaMassa jälleen nopein BarcelonassaReal Madrid sponsoroimaan F1-autoa ensi kaudellaHonda-pomo: Tavoitteenamme on lyödä McLarenRenault-pomo kiittelee Micheliniä
Espanja 2006F1

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2006
  • 15.02.200720:22
    Espanja 2006

    Ralf Schumacher tyytyväinen Barcelonan uudistuksiin

  • 19.12.200619:40
    Espanja 2006

    Barcelonan F1-rataan muutoksia

  • 29.11.200621:11
    Heikki Kovalainen

    Massa jälleen nopein Barcelonassa

  • 23.10.200621:26
    Espanja 2006

    Real Madrid sponsoroimaan F1-autoa ensi kaudella

  • 16.05.200613:13
    Espanja 2006

    Honda-pomo: Tavoitteenamme on lyödä McLaren