Epätarkat kuvat keskinopeusvalvonnan ongelmana

Toteutuessaan liikenteen keskinopeusvalvonta tulisi lähinnä vilkkaille tienpätkille, joilla ajetaan lujaa. Sopivimpia paikkoja olisivat esimerkiksi kaupunkien vilkasliikenteiset kehätiet ja tunnelit.

- Mitattavan tiejakson sisällä ei saa olla isoja liittymiä, eivätkä nopeusrajoitukset saa vaihdella. Matkaa pitäisi olla ainakin 5-6 kilometriä, selventää liikenne- ja viestintäministeriön neuvotteleva virkamies Leif Beilinson.

Ennen toteutumista valvontaan kaivataan vielä luotettavampaa tekniikkaa. Nyt kaikista valvontakuvista ei ole voinut tunnistaa kuljettajaa.

- Salaman räpsimisellä ei haluta häiritä kaikkia autoilijoita, joten kuvat otetaan infrapunasalamalla. Se ei jostain syystä ole ollut niin tehokas kuin on haluttu, kertoo tutkija Riikka Rajamäki teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.

Ylinopeudet hidastuivat kokeilussa

Suomessa rakennettua valvontalaitteistoa kokeiltiin viiden viikon ajan elo-syyskuussa valtatie 5:llä Heinolassa. Kokeilusta pian julkaistavan VTT:n raportin mukaan laitteistoa on kehitettävä toimintavarmemmaksi ennen vakituista käyttöä.

Kokeilu kuitenkin hidasti ylinopeuksia. Yli 10 kilometrin ylinopeutta tunnissa ajavien määrät lähes puolittuivat. Yhteensä ylinopeudet vähenivät neljänneksellä. Eniten hiljennettiin tunteina, jolloin kameroiden ohi meni yli tuhat autoa.

Rajamäki arvioi, että ylinopeudet olisivat voineet kutistua enemmänkin, jos matkanopeusvalvonnasta olisi kerrottu kameravalvonnan liikennemerkkiin kiinnitetyllä lisäkilvellä.

- Tienposkessa haastatellessa oli paljon ihmisiä, jotka eivät tienneet, missä paikassa valvonta on, Rajamäki kertoo.

Jatkosta ei vielä päätöstä

Valvonnan jatkosta ei vielä ole tehty päätöksiä. Liikenneviraston liikenneturvallisuuspäällikkö Auli Forsberg uskoo, että keskinopeusvalvonta tulee vielä käyttöön, mutta ajankohta on vielä auki.

- Se on tienkäyttäjän kannalta oikeudenmukaisempi kuin yhdessä pisteessä mitattu nopeus, hän sanoo.

Kuljettaja voi ajaa ylinopeutta vahingossa vain juuri tavallisen kameratolpan kohdalla. Keskinopeusvalvonnassa ei vahinkoa satu.

Beilinson epäilee, ettei valvonta yleisty kovin nopeasti suuressa mittakaavassa.

- Paitsi, jos saadaan kehitettyä järjestelmä, jota voisi siirrellä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat