Enon rekkakolarin tuomio ratkesi äänestyksellä

Pohjois-Karjalan käräjäoikeuden laamanni Juhani Mähönen oli Enon rekkajutun tuomiosta selvästi eri mieltä kuin kaksi muuta käräjätuomaria.

Mähönen ei löytänyt näyttöä siitä, että rekan kuljettaja olisi huolimattomuudellaan aiheuttanut kolarissa kuuden nuoren kuoleman.

Laamannin mielestä kuljettaja syyllistyi vain liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, ja syytteet kuolemantuottamuksesta olisi pitänyt hylätä.

Vähemmistöön äänestyksessä jäänyt oikeuden puheenjohtaja piti kuljettajaa selvästi syyllisenä onnettomuuden syntymiseen, mutta korosti muita oikeuden jäseniä enemmän väistämisvelvollisen toisen kuljettajan syyllisyyttä.

Laamannin mielestä henkilöauton kuljettaja teki risteystä lähestyessään ajoliikkeitä, joista rekan kuljettaja saattoi perustellusti olettaa henkilöauton noudattavan väistämisvelvollisuutta risteyksessä.

Ratkaisu äänin 2–1

Käräjäoikeuden päätös syntyi lopulta äänestyksen jälkeen luvuin 2–1. Laamanni jätti tuomiosta oman lausunnon.

Kaksi käräjätuomaria näki asian niin, että kuljettaja piti tuomita myös kuolemantuottamuksista. Yhtenä perusteluna oli ajoneuvoyhdistelmän paino ja kuskin tietoisuus sen merkityksestä törmäystilanteessa.

– Uhrien määrä on kuitenkin johtunut paljolti syistä, joihin rekan kuljettaja ei ole voinut vaikuttaa, tuomiossa todetaan.

Ristiriitaista todistelua

Rekkajutussa esitettiin runsas kirjallinen todisteluaineisto ja laaja henkilötodistelu. Asiantuntijalausunnot olivat myös ristiriitaisia keskenään. Erityisesti ajopiirturin tulkinnasta, jarrutuksen merkityksestä ja vauhdin arvioinnista on paljonkin toisistaan poikkeavia tulkintoja.

Kun oikeus joutui vielä äänestämään päätöksestään, lienee selvää, että tuomioon halutaan korkeampien oikeusasteiden tulkinta. Jo käräjäoikeus joutui ottamaan vuoden lisäaikaa jutun käsittelyyn, kun käräjöinnin alkuvaiheessa ajopiirturia koskevat tulkinnat toivat yllätyksiä.

Käräjäoikeuden päätöstä luetaan tarkkaan myös kuljetusalalla. Ammattiautoilijoille oikeuden päätös on perusteluineen oppikirjanomaista luettavaa. Varsinkin ajopiirtureiden käyttö todistelutarkoituksessa on alalle tärkeä linjaus.

Rekan kuljettaja oli sosiaalisessa mediassa jutun käsittelyn aikana ajoittain kovan paineen alla. Alalle käräjäoikeuden ratkaisu väistämisvelvollisuuden merkityksestä vastaavissa tilanteissa lienee kuitenkin helpottava.

Kuskille maksettavaksi kovat korvaukset

Rekan kuljettajalle määrättiin 2000 euron sakon lisäksi yli 7 100 euron korvaukset. Pelkästään valtiolle maksettavat oikeuslääketieteelliset kuolemansyyn selvittämiskulut olivat yli 5 000 euroa.

Lue myös:

    Uusimmat