EN haluaa kehittää mediakasvatusta

Euroopan neuvosto korostaa mediakasvatuksen merkitystä informaatioyhteiskunnassa.

EN:n parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään Strasbourgissa suomalaisen kansanedustajan Tytti Isohookana-Asunmaan (kesk.) tätä aihetta käsittelevän raportin.

Siinä todetaan, että ihmisiä ympäröivän tiedon ja viestien määrä on nykyisin lähes rajaton. Mediakulttuurin hallitsemassa maailmassa uhkaa kuitenkin toden ja kuvitelman välinen raja hämärtyä.

Isohookana-Asunmaa huomauttaa raportissaan, ettei median tarjoama todellisuus ole koskaan oikeaa todellisuutta, vaikka se näyttää siltä. Erityisesti nuoret ihmiset käyttävät paljon aikaa median ja uuden tietotekniikan parissa. Kuitenkaan heidän arvostelukykynsä ei ole vielä täysin kehittynyt. Maailmanlaajuisella tasolla on lisäksi olemassa riski sosiaalisesta syrjäytymisestä. Sen kohteeksi voivat joutua ne, joilla ei ole mahdollisuutta kommunikoida median kautta tai arvioida tiedonvirtaa kriittisesti.

Isohookana-Asunmaa pitää mediakasvatuksen järjestämisessä tärkeimpänä tehtävänä opettajien kouluttamista. Mediakasvatuksen ei tule olla oppiaine, vaan se pitää niveltää pakollisena historian, yhteiskuntaopin, äidinkielen ja tietojenkäsittelyn opetukseen.

Hänen mukaansa Suomessakin mediakasvatus on järjestetty epätasaisesti eri osissa maata. Se on myös paljolti perinteistä viestintäkasvatusta, joka ei vastaa uusiin haasteisiin. Kasvatuksen tavoitteena on antaa valmiudet valikoida tietoa ja suhtautua siihen kriittisesti.

Avainsanoja ovat moniarvoisuus ja erilaisuus. Raportissa painotetaan, että koulujen ohella mediakasvatus asettaa haasteita kansalaisjärjestöille. Kasvatuksen eurooppalaisen sisällön kehittämistä varten voitaisiin perustaa kansainvälinen toimisto, joka harjoittaisi yhteistyötä mm. Euroopan unionin ja Unescon kanssa.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat