Elop huolestunut jälleenmyyjien suhtautumisesta Lumiaan

Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop kertoo tehneensä perusteellista selvitystyötä Nokian uusien Lumia-puhelinten jälleenmyynnistä. Hänen mielestään Nokialla on vielä paljon opittavaa tuotteiden jälleenmyyntiportaassa. Elopin mukaan myyntihenkilökunnasta ei ole ollut riittävästi apua Lumian myynnissä.

The Register -julkaisussa kirjoitetaan, että Elopin pureutuminen myyntikanavien toimintaan on hyvä asia. Jutun kirjoittaja Andrew Orlowski toteaa nähneensä marraskuussa toivottoman esimerkin Nokian myyntityöstä Lontoossa.

- Oxford Streetillä sijaitsevan West End Carphone Warehouse -myymälän näyteikkunoissa oli suuria julisteita, joissa mainostettiin Lumia 800 -puhelinta. Liikkeessä oli kuitenkin vain kaksi mykkää mallikappaletta laitteesta kiinnostuneiden katsottavaksi. Vaikka Nokialla oli käytössään liikkeen paras paikka laitteilleen, olisi yhtiö voinut yhtä hyvin piilottaa laitteensa jonnekin joutomaalle. Kaupassa oli erittäin paljon väkeä, mutta kukaan ei kysellyt Lumia-puhelimista.

Orlowski toteaakin, että tällainen peli ei vetele, jos Nokia haluaa takaisin kärkikilpailuun.

Elop on myöntänyt, että Nokia aikoo opetella kokemuksistaan, joita yhtiö sai tehtyään eri liikkeisiin Lumian hankintaan liittyviä koekäyntejä

Elopin mukaan myyjien toiminta liikkeissä vaihtelee huomattavasti. Hän totesi, että hän ei ole ollut tyytyväinen kaikesta, mitä hän näki koekäyntien yhteydessä.

- Meidän täytyy lisätä jälleenmyyntikumppaniemme sitoumusta laitteisiimme eri liikkeissä. Juuri jälleenmyyjät keskustelevat kuluttajien kanssa ja he asettavat Lumia-laitteen ostajakandidaattien käteen. Esimerkiksi Britanniasa tuli nähtyä melko sekalaisia toimintamalleja Lumia-laitteiden jälleenmyynnin toteuttamisessa eri kauppojen välillä, toteaa Elop.

Orlowski toteaakin, että asiat ovat muuttuneet ja Nokia todellakin tarvitsee jälleenmyyjien avun. Tämän toteuttaminen tulee myös kalliimmaksi kuin monet asiantuntijat ovat osanneet ennakoida.

Lue myös:

    Uusimmat