Elintarvikeala: Pirkat ja Rainbow't eivät ole markkinahäirikköjä

Kaupan ja elintarviketeollisuuden edustajat tyrmäävät tulevan maatalousministerin Jari Lepän (kesk.) näkemyksen siitä, että ruokakaupan omat tuotemerkit ovat markkinahäirikköjä.

Ministeri Jari Lepän voi olla vaikeaa saada elintarvikealaa suitsimaan kaupan omien tuotemerkkien asemaa, koska sille ei nähdä tarvetta. Leppä sanoi perjantaina STT:n haastattelussa edellyttävänsä, että elintarvikeala muuttaa toimintamalliaan kaupan brändien osalta, sillä hän pitää niitä markkinahäirikköinä.

Kaupan ja elintarviketeollisuuden edustajat ovat eri mieltä.

– Minusta se on vanhakantainen näkemys, elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen sanoo STT:n haasttatelussa.

Ruokakauppojen omia merkkejä ovat muun muassa Pirkka, Rainbow, Euroshopper ja Eldorado, ja niiden osuus päivittäistavarakaupan myynnin arvosta on 24 prosenttia.

Juutisen mielestä kaupan omat merkit olivat häiriköitä kymmenisen vuotta sitten, kun niiden osuutta lähdettiin strategisesti nostamaan. Nykyään ongelmaa ei hänestä ole.

– Toimintatapa, joka kaupan merkkien tekemiseen ja valmistamiseen liittyy, on kehittynyt jopa hyvään suuntaan vuosien myötä.

"Omat brändit kirittävät kilpailua"

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Kari Luodon mukaan kaupan omat merkit vain kirittävät sopivasti kilpailua.

– Omalta osaltaan ne edesauttavat kauppaa tarjoamaan edullisia vaihtoehtoja kuluttajille. Täytyy muistaa, että Suomessa on paljon kuluttajia, joille ruoan hinnalla on suuri merkitys, koska heillä ei ole varaa ostaa merkkituotetta.

Kaupan omien merkkien ei pitäisi Luodon mielestä myöskään vaikuttaa tuottajien saamaan hintaan, sillä kaupan brändeillä säästetään elintarviketeollisuuden kuluja. Myös elintarviketeollisuus hyötyy niistä, sillä monella valmistajalla ei olisi edes rahkeita saada omaa tuotettaan tunnetuksi.

– Ne tarjoavat vaihtoehdon keskittyä tuotteiden valmistamiseen.

"Onko ketsupin tekeminen toisella merkillä kopioimista?"

Perjantaina ministerinä virallisesti aloittavasta Lepästä kaupan omat tuotemerkit hyötyvät ansiotta merkkibrändien tuotekehityksestä, kun ne nappaavat brändin ja tekevät omalla merkillä samaa "pikkuisen nimeä muuttamalla".

Juutisen mukaan kaupan merkit kopioivat alkuun muita tuotteita, mutta nykyään sitä tapahtuu vähän.

– Ongelmia, joihin ministeri viittaa, on pystytty kaupan kanssa keskenään purkamaan.

Luoto ei näe kopioimisessa ongelmaa.

– Jos joku on keksinyt tomaattiketsupin aikoinaan, niin onko seuraava, joka on tehnyt ketsupin toisella merkillä, syyllistynyt myös kopioimiseen?

Tuleva ministeri on ollut huolissaan viljelijöille käteen jäävästä osuudesta. Juutinen ja Luoto eivät ole valmiita pohtimaan eri toimijoille päätyviä osuuksia vaan toivovat, että keksittäisiin, miten kaikki tuotantoketjussa kasvattaisivat tulojaan. 

Lue myös:

    Uusimmat