Eläkekiista halvaannutti liikenteen Ranskassa

Lukuisat Pariisin-lennot ovat jääneet lentämättä, kun työntekijät ovat lakkoilleet Ranskassa. Lakot ovat koetelleet myös Italiaa, Itävaltaa ja Ranskaa.

Matkustajat odottavat Pariisin lentokentällä.

Julkinen liikenne on lamaantunut jälleen eri puolilla Ranskaa ja Itävaltaa. Lisäksi arviolta 80 prosenttia Pariisiin saapuvista ja lähtevistä lentokoneista jäi tänään kentälleen, kun eri alojen työntekijät osoittivat mieltään kaavailtuja eläkeuudistuksia vastaan. Työtaistelu katkaisi myös kanaalin lauttaliikenteen, mutta Eurostar-juna kulki normaalisti.

Lakko pakotti ihmiset liikkumaan omilla kulkuneuvoillaan tai kävellen, kun junat, bussit ja metrot seisoivat asemillaan. Autoletkat kasvoivat satojen kilometrien mittaisiksi eri puolilla Ranskaa.

Peruskoulujen opettajat jäivät pois työpaikoiltaan kymmenettä kertaa lukukauden alun jälkeen. Ranskan hallituksen julkaisemien tietojen mukaan lakkoon osallistui kolmannes opettajista ja 40 prosenttia rautateiden työntekijöistä.

Useimmat sanomalehdet jäivät niin ikään ilmestymättä, kun toimittajat liittyivät lakkorintamaan. Työtaistelu näkyi myös muun muassa rekkaliikenteessä, posti- ja telepalveluissa sekä joissakin pankeissa.

Uusi lakkoaalto tulossa?

Pääministeri Jean-Pierre Raffarinin keskusta-oikeistolainen hallitus kieltäytyy jyrkästi joustamasta ja vaatii, että valtion palveluksessa olevat pannaan odottamaan vapaalle siirtymistään yhtä kauan kuin yksityisten yritysten työntekijät. Eläkeremonttia aiotaan lisäksi laajentaa vaiheittain yhä kattavammaksi.

Tällä hetkellä valtio myöntää työntekijöilleen täyden eläkkeen, kun he ovat olleet palkkalistoilla 37,5 vuotta. Yksityinen puoli vaatii sen sijaan 40-vuotista uraa. Kaikkien eläkkeelle siirtymistä aiotaan hidastaa vähitellen siten, että vuoteen 2020 mennessä työvuosia pitää kertyä 42.

CGT-liiton johtaja Bernard Thibault korosti, ettei ammattiyhdistysliikkeellä ole enää muita keinoja kuin pitää kiinni lakkoaseestaan. Hänen mukaansa Raffarinin suunnitelmat romuttaisivat koko eläkejärjestelmän.

- Joillakin aloilla seisaukset kestävät useita päiviä, mutta osassa työpaikoista mielenilmauksia jatketaan aaltoina. Haluan lisää aloitteita, Thibault vaati.

Lakkoja myös Italiassa ja Saksassa

Ranskan ja Itävallan lisäksi lakot ovat koetelleet myös Saksaa ja Italiaa, missä Alitalia joutui perumaan yli 200 lentoaan. Alitalian lentoemännät ja stuertit vastustavat työtaistelullaan lentoyhtiön suunnitelmaa vähentää työntekijöiden määrää. Lisäksi tuhannet saksalaiset metallityöläiset jatkoivat tänään lakkoaan, jolla vaaditaan työviikon lyhentämistä 35 tuntiin entisen Itä-Saksan alueella. Lakko alkoi sunnuntaina Volkswagenin tehtailta Chemnitzistä.

Tällä hetkellä itäsaksalaiset saavat saman verran palkkaa 38-tuntisesta työviikostaan kuin länsisaksalaiset kolme tuntia lyhyemmästä viikostaan.

(MTV3-STT-AFP-Reuters)

(Seitsemän uutiset 03.06.2003).

Lue myös:

    Uusimmat