EKP julkisti lopulliset eurosetelit

Euroopan keskuspankki on tänään julkistanut korkoleikkauskokouksensa jälkeen vuodenvaihteessa käyttöönotettavien euroseteleiden lopullisen ilmeen. Samalla kaikissa euromaissa aloitettiin kampanja uuteen rahaan siirtymisestä.

Uusia euroseteleitä on seitsemän, ja ne ovat rahalliselta arvoltaan erilaisia. Kaikki setelit poikkeavat toisistaan myös kooltaan sekä väritykseltään. Seteleiden kuvituksissa ei ole perinteisiä merkkihenkilöitä, vaan erilaisten arkkitehtonisten suuntausten mukaisia ikkunoita, porttikäytäviä ja siltoja. Ikkunoilla viestitään EKP:n mukaan avoimuutta ja silloilla taas yhteistyötä euromaiden ja maailman kesken.

Turvatekijöihin panostettu

Koska iso valuutta-alue on väärentäjille houkutteleva, ja väärennösriskit ovat isot etenkin euroihin siirryttäessä, euroseteleissä on pantu painoa turvatekijöihin. Setelin aitouden voi tunnistaa kolmella tapaa: tunnustelemalla, katsomalla ja kallistelemalla. Kaikkien seteleiden pinnasta pitäisi sormituntumalta erottaa etupuolelta kaiverruspainatuskohta.

Valoa vasten katsottaessa seteleistä erottuu läpileikkaava, yhtenäinen varmuuslanka ja vesileima. Kallistelun avulla seteleistä erottuu hologrammi. Pienemmissä 5, 10 ja 20 euron seteleissä hologrammi kuvio kulkee nauhana setelin reunalla, mutta arvoltaan suuremmissa se on yksittäinen neliö.

Värikopioinnin estämiseksi arvokkaammissa seteleissä arvomerkinnän tekemisessä on käytetty väriä vaihtavaa erikoisväriä, joten setelin yksi kohta vaihtaa kallistettaessa väriä. Arvoltaan pienemmissä seteleissä näkyy vastaavasti kallistettaessa euron tunnus ja arvomerkintä.

Miljoonien tiedotuskampanjat


Rahojen ilmeen julkistaminen oli startti myös euroalueen yhteiselle kampanjalle, jolla eurorahat yritetään tehdä tutuksi 300 miljoonalle eurooppalaiselle. Neljän kuukauden ajan kaikissa uuteen rahaan siirtyvissä maissa mm. julkaistaan lehti- ja tv-mainoksia uusista rahoista.

Lisäksi Suomen pankki lähettää eurorahoista esitteen jokaisen kotiin syyskuun loppuun mennessä. Lokakuussa koteihin jaetaan myös valtiovarainministeriön, EU:n ja Kuluttajaviraston yhteinen "Suomi siirtyy euroon" -opas, jossa kerrotaan uuden käteisen käyttöönotosta yleisesti.

Euroalueen yhteinen kampanja rahoitetaan EKP:n kassasta, ja se maksaa kaikkiaan 80 miljoonaa euroa eli 476 miljoonaa markkaa. Suomen Pankin kampanjan kustannukset ovat yhdeksän miljoonaa markkaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat