Kalle Rovanperä syötti kovaa kyytiä – johto kasvoi roimalla tavalla: MTV seurasi Chilen MM-rallin lauantaipäivää

Esapekka Lappi paljastaa syyn mateluunsa: "Ei hirveästi motivoinut" 0:43
Esapekka Lappi paljasti syyn mateluunsa: "Ei hirveästi motivoinut."

Chilen MM-rallissa ajettiin lauantaina, osakilpailun pisimpänä päivänä, kuusi erikoiskoetta ja kaikkiaan 139 ek-kilometriä. Toyotan Kalle Rovanperä ajoi päivän loppupuolen vahvasti ja nousi kisan kärkeen 15,1 sekunnin erolla tallikaveriinsa Elfyn Evansiin. Sami Pajari on kuudentena ja Esapekka Lappi kahdeksantena. MTV Urheilu seurasi päivän tapahtumia hetki hetkeltä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Keski-Euroopan MM-ralli 17.–20.10.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

KOKONAISTILANNE 12/16 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:la-pisteet:
1.Kalle RovanperäToyota2:25:14,318
2.Elfyn EvansToyota+15,115
3.Ott TänakHyundai+33,613
4.Thierry NeuvilleHyundai+43,710
5.Adrien FourmauxM-Sport+1:23,08
6.Sami PajariToyota+1:49,56
7.Grégoire MunsterM-Sport+1:50,64
8.Esapekka LappiHyundai+5:14,63
9.Nikolai GrjazinCitroen (WRC2)+6:28,22
10.Gus GreensmithSkoda (WRC2)+6:45,01

SEURANTA:

EK12 Maria las Cruces 2 – 28,31 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Adrien FourmauxM-Sport17:17,3
2.Kalle RovanperäToyota+0,8
3.Thierry NeuvilleHyundai+9,5
4.Elfyn EvansToyota+10,4
5.Ott TänakHyundai+13,6
6.Sami PajariToyota+18,6
7.Grégoire MunsterM-Sport*+24,3
8.Martins SesksM-Sport*+24,6
9.Esapekka LappiHyundai+32,5

* Martins Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Klo 0.09: Rovanperä keräsi sunnuntaihin kärjessä lähtevänä kuljettajana suurimman ehdollisen lauantain pistepotin. Jos Rovanperä selvittää sunnuntain maaliin, hän saa pitää lauantain jälkeisestä johdostaan 18 pinnaa.

Ehdolliset lauantaipisteet on kirjattu artikkelin yläosassa olevaan taulukkoon.

Kisaaminen jatkuu sunnuntaina Suomen aikaa kello 14.15. Palaamme sunnuntain kuluessa asiaan, hyvää yötä!

Klo 23.55: Pajari nousi yhdellä pykälällä Munsterin edelle ja lähtee rallin päätöspäivään sunnuntaihin kuudennella sijalla. Hän on 1,1 sekuntia Munsterin edellä.

Klo 23.49: Evans ajaa pätkän nelosajan 10,4 sekuntia Fourmaux'ta hitaampana. Rovanperän johto rallissa venyy 15,1 sekuntiin ja Evans jatkaa kisassa toisena.

– Viime kerralla tuntui hyvältä, mutta minulla ei ollut samanlaista tunnetta tällä kertaa. Hankalat olosuhteet, emme saaneet maksimisuoritusta aikaiseksi, Evans luonnehtii.

Klo 23.45: Tänak sai Fourmaux'lta tukkaan 13,6 sekuntia. Hän kuitenkin säilyttää rallin kolmossijansa tallikaveri Neuvillen edellä.

Tänak sanoo, ettei iltapäivälle odotettu sadetta ja tiimin ennusteilla oli annettu "täysin väärää tietoa". 

Klo 23.42: Rovanperä jäi aavistuksen Fourmaux'sta pätkän loppupuolella. Suomalaiselle pätkän kakkosaika 0,8 sekuntia Fourmaux'ta hitaampana. Evansin väliaikojen perusteella Rovanperä on entisestään kasvattamassa Chilen MM-rallin johtoaan.

– Ihan ok pätkä. Voi olla tyytyväinen tähän luuppiin ylipäätään. Tehtiin se, mitä pystyttiin. Renkaat eivät näköjään kestä ihan täydellisesti.

Klo 23.38: Pajari taipuu Fourmaux'lle 18,6 sekuntia. Rovanperä sen sijaan johtaa 22,5 kilometrissä Fourmaux'ta 2,1 sekunnilla. Rovanperän kyyti on hurjaa, ottaen huomioon että Tahko luonnehti Fourmaux'n aikaa jo "valtaisaksi".

Pajari sanoo, että oli "tosi haastavaa".

– Ei se paljon muuttunut aikaisemmasta pätkästä. Puhtaasti läpi, pikkuhiljaa yrittää tuollaisissakin olosuhteissa parantaa, mutta ei haluaisi ottaa mitään riskiä, niin kyllä aikahäviötä tulee.

Klo 23.34: Munster jäi Fourmaux'sta 24,3 sekuntia.

– En tiedä, mitä aika kertoo, mutta minulla oli vaikea pätkä. Sumu oli vähemmän sakeaa kuin aiemmin, mutta ei silti ollut helppoa.

Klo 23.34: Rovanperä sen sijaan on väliajoissa Fourmaux'ta jopa edellä. 17,5 kilometrissä Kalle on 1,2 sekuntia Fourmaux'ta nopeampi.

Klo 23.33: Neuvillen aika vaikuttaa olevan verrattain ok, mutta ei hänelläkään ole Fourmaux'n nasautukseen sanomista. Belgialainen taipuu 9,5 sekunnilla.

– Teimme täsmälleen, mitä meidän täytyi, meillä oli hyvä rytmi. Teimme maksimin, mikä oli tänään mahdollista. Emme saaneet 100-prosenttista osumaa. Olisin voinut tehdä täällä vähän enemmän, mutta on nähdäkseni mahdotonta saavuttaa (Tänak), joten teemme, mitä meidän täytyy.

Klo 23.30: Lappi vetelee erikoiskokeen 32,5 sekuntia Fourmaux'ta hitaampana.

– Enpäs tiedä, mitä sanoa. Ei oikein ole sanottavaa. Kiitos, Lappi tokaisee.

Hän sai edelliseltä pätkältä kahden minuutin aikasakon saavuttuaan erikoiskokeelle kaksi minuuttia liian ajoissa. 

Klo 23.27: Fourmaux on toistaiseksi pätkällä olleista kuskeista selkeästi nopein. Hän lasauttaa pohjat 24,6 sekunnin erolla Sesksiin, eivätkä hänen jälkeensä kaasuttelevat kuskit näytä pystyvän alkuunkaan vastaamaan.

MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko luonnehtii Fourmaux'n aikaa "valtaisaksi".

– Tämä on ollut hullua, sumua, sadetta. Nyt on vaikea tietää, mikä on paras rengasvalinta. Pito kovalla vaihtelee koko ajan. Ei ole helppoa, mutta tämä on ok. Minuutin aikarangaistus eiliseltä on sääli, olisimme voineet olla hyvällä sijalla nyt, mutta tämä on mitä on, Fourmaux sanoo.

Klo 23.21: Pätkällä on tällä hetkellä kuusi kuskia, Sesks, Fourmaux, Lappi, Neuville, Munster ja Pajari. Pajari on vasta aloittanut, muista nopeimmassa vauhdissa ovat Fourmaux ja Neuville tässä järjestyksessä.

Klo 23.13: Parhaillaan porhalletaan päivän päättävää pätkää. Tämänkin varrella on sumua, ja lisäksi sataa vettä.

– Nyt kääntyy Toyotalla Kallen hyväksi, jos pystytään tekemään ratkaisu, että autoon laitetaan kaksi pehmeää rengasta kerta ne mukana ovat. Se on äärimmäisen hyvä valinta tälle erikoiskokeelle, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.

EK11 Lota 2 – 25,64 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Thierry NeuvilleHyundai15:57,1
2.Kalle RovanperäToyota+5,0
3.Grégoire MunsterM-Sport+10,3
4.Adrien FourmauxM-Sport+10,8
5.Ott TänakHyundai+18,7
6.Elfyn EvansToyota+24,1
7.Martins SesksM-Sport*+32,5
8.Sami PajariToyota+39,8
12.Esapekka LappiHyundai+1:12,6

* Martins Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Klo 22.52: Sami Pajari putosi hitaan pätkänsä myötä Chilen MM-rallin kokonaistilanteessa viidenneltä sijalta seitsemänneksi, M-Sport Fordin kuskien Adrien Fourmaux'n ja Grégoire Munsterin taakse. Fourmaux on noin kahdeksan ja Munster neljä ja puoli sekuntia edellä.

Klo 22.42: Tänak jää Neuvillen rykäisystä 18,7 sekuntia, Evans puolestaan 24,1 sekuntia. Rovanperä nousee rallin kärkeen 5,5 sekunnin turvin, Neuville putoaa toiseksi.

– En pystynyt näkemään konepeltiä tuonnemmas. En tiedä, miten näissä olosuhteissa pitäisi ajaa rallia, tämä on hullua, Evans sanoo tuohtuneen oloisena.

Klo 22.39: WRC2-luokkaa johtanut Oliver Solberg on joutunut pysähtymään ja menettänyt parisen minuuttia aikaa. Hän putoaa tuloksissa kauas. MTV Urheilun selostamossa innostutaan, että WRC2:n mestaruustaisto on samalla kääntymässä Pajarille (joka ajaa nyt pääluokan autoa).

Klo 22.35: Rovanperä on nousemassa ensimmäistä kertaa tänä viikonloppuna rallin kärkeen! Hän hävisi Neuvillelle viisi sekuntia, mutta rallia johtanut Evans on 15 kilometrin kohdalla Neuvillea jo 25,6 sekuntia jäljessä.

Rovanperä sanoo, ettei ole koskaan ajanut ralliautoa tällaisissa olosuhteissa.

– Ihan ok. Ei tuossa hirveästi voinut muuta tehdä kuin päästä läpi. En ole ikinä ajanut noin sumuisissa olosuhteissa. Ihan älyttömän vaarallista ja vaikeaa, mutta ollaan läpi.

Klo 22.33: Suomalaisista Pajarinkin kulku on ollut verkkaista. Hän taipuu Neuvillelle 39,8 sekuntia.

– Oli aika paljon enemmän sumua, mitä ajattelin, että siellä on. Oli aika haastavaa. Otettiin ihan varovasti vaan. Ei meidän ole mitään järkeä hullutella tuolla, aika helppoa olisi tehdä virheitä.

Klo 22.31: Munster ajaa pätkän toistaiseksi toiseksi nopeimmin, 10,3 sekuntia Neuvillea hitaampana.

– En ole eläissäni nähnyt tällaista sumua. En halunnut riskeerata mitään, Munster pudottelee.

Klo 22.28: Neuville laskee erikoiskokeen Fourmaux'ta 10,8 sekuntia vikkelämmin ja naulaa tulostaululle tällä erää kelpo ajan.

Neuville tiivistää, että hän yritti vain päästä pätkän läpi.

Klo 22.26: Esapekka Lappi sanoo, että hänellä ei ollut ongelmaa, mutta hän sai kahden minuutin aikasakon, niin häntä "ei hirveästi motivoinut tuhota renkaita".

– Ei siellä ylhäällä nähnytkään mitään. Oli tosi tiheä pilvi.

Lappi oli saapunut pätkän starttiin kaksi minuuttia liian ajoissa, mistä hän on saanut aikasakon.

Esapekka Lappi paljastaa syyn mateluunsa: "Ei hirveästi motivoinut" 0:43
Esapekka Lappi paljastaa syyn mateluunsa: "Ei hirveästi motivoinut."

Klo 22.25: Lappi häviää Fourmaux'lle 1:01,8. Eli rutosti. Kuunnellaan, mitä suomalainen pian kertoo.

Klo 22.22: Tahko sanoo nyt, että Lapin auto on rikki. Suomalainen ajaa hitaasti, vaikka nyt hänellä ei ole sumua haittaamassa näkyvyyttä.

Klo 22.21: Sumu näyttää olevan hivenen hälvenemässä.

Klo 22.20: Sesks ja Fourmaux ovat taittaneet pätkän maaliin. Fourmaux on kaksikosta 21,7 sekuntia nopeampi. Lappi on 17,5 kilometrissä peräti 52 sekuntia Fourmaux'ta hitaampi, Neuville on puolestaan ajamassa sekunteja Fourmaux'ta kovempaa.

Klo 22.17: Asiantuntija Tahko esittää kovan teorian: Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul olisi käskenyt Lappia ajamaan hiljaa, jotta ero MM-sarjaa johtavaan tallikaveri Neuvilleen olisi erikoiskokeella pienempi. Sumu "liikkuisi enemmän" ja näkyvyys olisi Neuvillelle parempi.

Lapin pitää ajaa hiljaa, jotta ero erikoiskokeella on lyhyempi Neuvilleen, jotta sumu liikkuu enemmän ja Neuvillella on parempi näkyväisyys.

Klo 22.15: Lappi oli Sesksiä 10 kilometrin kohdalla 2,3 sekuntia nopeampi, mutta 2,5 kilometriä myöhemmin Lappi oli Sesksiä peräti 14,3 sekuntia jäljessä. Tahko miettii, että Lapin auto olisi rikki.

Klo 22.12: "Nyt näkyy huonosti", Tahko tokaisee, kun kuva on Fourmaux'ssa. Lappi puolestaan ajaa Tahkon sanoin "ihan kruisaillen" ja asiantuntija alkaa pohtia, onko suomalaisella jotain vikaa.

Chilen MM-rallissa hernerokkasumua – Esapekka Lappi ajaa "ihan kruisaillen" 0:33
Chilen MM-rallissa hernerokkasumua – Esapekka Lappi ajaa "ihan kruisaillen".  

Klo 22.09: Reitin varrella on sankkaa sumua. Näkyvyys ei ole lainkaan parasta luokkaa. Pätkällä voidaan tehdä eroja rohkeudella, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahkon sanoin sillä, "kuka uskaltaa sumuun laskea".

Klo 22.01: Päivän viimeistä edellisen pätkän vuoro. 

– Tämän ajaminen maltilla, renkaita säästellen, mutta kovaa – onpa hankala homma muuten, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo huomioiden, että päivää on tämän erikoiskokeen jälkeen vielä yksi erikoiskoe jäljellä.

EK10 Pelun 2 – 15,65 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota10:23,8
2.Kalle RovanperäToyota+2,3
3.Ott TänakHyundai+3,3
4.Thierry NeuvilleHyundai+4,8
5.Adrien FourmauxM-Sport+6,7
6.Sami PajariToyota+7,1
7.Esapekka LappiHyundai+9,3
8.Grégoire MunsterM-Sport+10,9
9.Martins SesksM-Sport*+18,6

* Martins Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Klo 21.41: Evans iskee pätkän lopunkin todella kovaa ja naulaa pohja-ajan. Hän lyö Rovanperän 2,3 sekunnilla ja Rovanperä on näin pätkän kakkonen. Evans kasvattaa samalla rallin johtonsa Rovanperään 13,6 sekuntiin.

– Se oli ok, vähän rosoista, Evans kiteyttää.

Klo 21.39: Tänak on Rovanperää tasan sekunnin hitaampi. Evans sen sijaan on viimeisessä väliajassa ennen pätkän maalia Rovanperää 1,2 sekuntia vikkelämpi ja näin todella lähellä pohja-aikaa.

Klo 21.37: Rovanperä painaa kärkiajan. Suomalainen lyö 2,5 sekuntia Neuvillea päihin. Tänak on väliajoissa reilun sekunnin Rovanperää jäljessä, mutta Evans painelemassa puoli sekuntia lujempaa.

– Ihan ok. Voisi olla parempikin. Tosi vaikea arvioida, kuinka kovaa tuota alamäkeä kannattaa tulla, että renkaat eivät kulu liikaa. Katsotaan nyt – tässä on vielä pari (erikoiskoetta) jäljellä – pitää saada rengas kestämään, Rovanperä sanailee.

Klo 21.34: Pajari häviää Neuvillelle eniten aivan erikoiskokeen lopussa ja on pätkällä lopulta 2,3 sekuntia belgialaista hitaampi. Rovanperä on sen sijaan kellottamassa pohjia.

– On selkeästi parempi mennä nyt, kun vähän tietää taas, mitä tapahtuu. Aamulla oli haastavaa. Heti tulee häviötä, jos ei ihan ole 100 prosenttia menossa mukana, Pajari virkkoo.

Klo 21.30: Munster taipuu Neuvillelle 6,1 sekuntia. Pajari on sen sijaan väliajoissa alle sekunnin Neuvillea jäljessä, Rovanperä edellä.

Munsterin autoon on tehty muutoksia. Hän halusi niitä auton takapäähän oltuaan vaikeuksissa hidasvauhtisissa mutkissa, mutta sanoo, että nyt takapää liikkuu liikaa.

Klo 21.27: Neuville kampeaa tässä kohtaa pätkän ykköseksi, 1,9 sekuntia Fourmaux'ta nopeampana.

– Todella hyvä, puhdas pätkä. Noudatimme suunnitelmaamme, eilen kärsimme lähtöpaikastamme (kärkiautona), ja tänään kaikki muuttui. Kärjessä olevat ovat liian kaukana, joten me olemme asemassa, jossa meidän täytyy olla viisaita. Huominen on uusi päivä, meillä on hyvä lähtöpaikka huomiselle.

Klo 21.23: Lappi jää Fourmaux'n ajasta 2,6 sekuntia.

– Vähän parempi pito pätkällä, kun linja on putsattu. Pystyy pikkaisen edes ajamaan, mutta siinäpä se.

Klo 21.23: Fourmaux lyö Sesksin noteerauksen 11,9 sekunnilla. Lappi on väliajoissa kolmisen sekuntia Fourmaux'n aikaa jäljessä.

– On aika tiukkaa, hieno taistelu tulossa tänä iltapäivänä, Fourmaux tuumii.

Klo 21.18: Sesks on kaasutellut pätkän läpi. Fourmaux on ajamassa seuraavana kymmenisen sekuntia kovempaa.

Sesks huomioi, että sää Chilessä on ollut kuumenemassa.

– En olisi ajatellut, että olisi näin kuumaa. Meillä on erilainen rengassetti nyt, ehkä sillä oli suuri merkitys. Oli vähän vaikeaa loppua kohden.

Klo 21.07: Nyt suunnataan päivän toiselle kolmen erikoiskokeen lenkille. Kiveen osunut ja keskeyttänyt Sébastien Ogier myönsi tuoreeltaan haastattelussa, että "siltä näyttää", että mestaruusmahdollisuudet olisivat menneet. Hän sanoi sekä tallin että itsensä tehneen viime kisoissa kohtalokkaaksi muodostuneita virheitä. 

Sébastien Ogierin mestaruusmahdollisuudet kuivuivat ohuiksi – puhuu kohtalokkaista virheistä 1:02
Sébastien Ogierin mestaruusmahdollisuudet kuivuivat yhä ohuemmiksi – puhuu kohtalokkaista virheistä.

EK9 Maria las Cruces 1 – 28,31 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota17:04,3
2.Thierry NeuvilleHyundai+8,0
3.Ott TänakHyundai+9,3
4.Kalle RovanperäToyota+9,5
5.Adrien FourmauxM-Sport+11,5
6.Esapekka LappiHyundai+29,9
7.Grégoire MunsterM-Sport+30,3
8.Sami PajariToyota+32,0
9.Martins SesksM-Sport*+36,6

* Martins Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Klo 17.59 Lauantain ensimmäiset kolme erikoiskoetta on nyt ajettu. Tänään ajetaan vielä kolme ek:ta, pätkät 10–12. Erikoiskoe numero 10 starttaa klo 21.07. Seuranta jää nyt tauolle ja palaa ennen iltasession käynnistymistä.

Klo 17.52 Suomalaisittain yhdeksäs erikoiskoe oli siis todella kehno. Rovanperä jäi kärjestä reilusti, Pajari tipahti yhden sijan viidenneksi ja Lappikin tippui yhden sijoituksen kahdeksanneksi.

Klo 17.48 Elfyn Evans on tällä erikoiskokeella täysin ylivoimainen. Toyota-kuljettaja on kahdeksan sekuntia nopeampi kuin Neuville ja Rovanperän hän voittaa 9,5 sekunnilla. 

Koko rallin kärkitaistossa se tarkoittaa sitä, että Evans ottaa 11,3 sekunnin johdon rallissa. Tänak on Rovanperän perässä enää 6,1 sekuntia.

Klo 17.48 Ott Tänak jää Neuvillen kärkiajasta 1,3 sekuntia. Virolainen on pätkän maalissa siitä huolimatta nyrpeällä päällä.

– Meillä ei ole vauhtia. 

Mistä se johtuu?

– En tiedä, Tänak vastaa tympeästi.

Klo 17.41 Kalle Rovanperä tykittelee erikoiskokeen maaliin 1,5 sekuntia hitaammalla ajalla kuin Neuville. Suomalaisen jälkeen lähtenyt Elfyn Evans pitää ainakin toistaiseksi parempaa kyytiä. Hän tulee kohta maaliin.

Rovanperän vasen eturengas on todella kulunut.

– Ihan ok pätkä. Olosuhteisiin nähden. Oli paljon sumua ja sadetta. Yritin ajaa kovaa, mutta näköjään sieltä tullaan vielä kovempaa, Rovanperä sanoo viitaten Evansiin.

Klo 17.39 Sami Pajari jää kärjestä peräti 24 sekuntia tällä erikoiskokeella. Maalissa sekä Pajari ja kartanlukija Emmi Mälkönen ovat poikkeuksellisen totisia.

Vasemmassa eturenkaassa on selvää kulumaa.

– Todella todella haastavaa. Satoi melkien koko matkan. Pito oli huono. En halunnut tehdä mitään tyhmää. Tuli otettua varman päälle, Pajari kommentoi isoa eroa kärkeen pätkän jälkeen.

Klo 17.32 Neuville ajaa pohjat, kun hän kepittää Fourmaux'n ajan 3,5 sekunnilla.

Klo 17.30 Esapekka Lappi on murheellisena erikoiskokeen jälkeen.

– En saa tarttumaan tätä (autoa) tien pintaan. En löydä pitoa, ja auto luisuu puolelta toiselle, Lappi manaa.

Klo 17.27 Ilman keulaa ajavalla Esapekka Lapilla on hankalaa, ja eroa syntyy kärkeen jo todella reilusti. Hän jää Fourmaux'n kärkiajasta 18,4 sekuntia pätkän maalissa.

Klo 17.20 Myös Neuville ja Lappi lähteneet erikoiskokeelle. Belgialainen näyttää pitävän tähän mennessä nopeinta kyytiä.

Klo 17.05: Sesks liikkeellä. Päivän ensimmäisen lenkin viimeinen pätkä on käynnissä, ja tällä pätkällä voikin sitten sattua ja tapahtua. Rengasrikkojen vaara on suuri.

EK8 Lota 1 – 25,64 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota15:23,8
2.Elfyn EvansToyota+9,7
3.Ott TänakHyundai+10,7
4.Adrien FourmauxM-Sport+11,8
5.Thierry NeuvilleHyundai+12,9
6.Sami PajariToyota+14,8
7.Grégoire MunsterM-Sport+22,8
8.Esapekka LappiHyundai+26,1
9.Martins SesksM-Sport*+29,2

* Martins Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Sébastien Ogier osui kiveen ja keskeytti.

Klo 16.44: Evans häviää Rovanperälle 9,7 sekuntia, mutta pitää kärkipaikkansa 1,8 sekunnilla.

– Oli vähän sumua. En ajanut oikeaa rytmiäni, mutta kaikki kunnossa, Evans sanoo.

Klo 16.41: Tänak jää pyörähdyksensä myötä Rovanperälle 10,7 sekuntia, ja Rovanperä nousee kokonaistilanteessa edelle 6,3 sekunnilla.

Klo 16.39: Tänakilla oli pätkän alussa pieni tilanne.

Ott Tänak spinnaa – virolaistähti menettää arvokkaita sekunteja 0:57
Ott Tänak spinnaa – virolaistähti menettää arvokkaita sekunteja.

Klo 16.38: Rovanperä pistelee aivan älyttömät pohjat! Hän on 11,8 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux! Tänak ja Evans jäävät takana niin, että Rovanperä saattaa nousta kerralla vaikka kisan kärkeen.

– Ihan hyvä pätkä. Tosi hankala on kyllä rengaskuluma jo ekalla lenkillä. Tuntee, että renkaat kuluu tosi paljon. Ei ole helppoa ajaa täysin jouhevasti koko aikaa, kun pitää miettiä rengasta.

Seuraava pätkä on rengaskulumaa ajatellen kaikkein pahin.

Klo 16.35: Pajari selvittää pätkän läpi. Hän jää Fourmaux'sta kolme sekuntia ja on tässä kohtaa kisassa vähintään kolmantena. Neuville nousee kuitenkin alle kymmenen sekunnin päähän.

– Aika haastavan oloista taas. Oli parempi pätkä kuin ensimmäisellä pätkälä. Tuli ajettua liian varovasti. Opettelua.

Klo 16.33: Neuville maalissa. Hän jää Fourmaux'n ajasta 1,1 sekuntia. Mahtaako kaikki olla kunnossa...

– Kaikki on enemmän tai vähemmän ok. En miettinyt Ogieria, hän oli jo valmiiksi takanamme. Ajattelemme vain itseämme. Nyt täytyy mennä.

Klo 16.31: Tässä Ogierin keskeytykseen johtanut tilanne:

Sébastien Ogierille karmea takaisku – viimeinen niitti mestaruustaisteluun? 1:22
Sébastien Ogierille karmea takaisku – viimeinen niitti mestaruustaisteluun?

Klo 16.27: Ogierin perässä tulleet Fourmaux ja Lappi ovat jo pätkän maalissa. Fourmaux on kiinni pohja-ajassa, pahasti kolhitulla Hyundailla ajava Lappi jää 14,3 sekuntia.

– Nelos-viitosvaihteella rupeaa (auton vauriot) vaikuttaa. Puskee aika paljon. Mutta eihän se hitaalla mitään vaikuta. Kunhan ajaa rauhallisemmin nopeat ja pitkät mutkat, niin kaikki ihan jees.

Klo 16.20: Ogier näyttäisi osuneen tiellä olleeseen kiveen. Tukivarsi meni mahdollisesti poikki.

– Se oli siinä. Nyt on Ogierin mestaruustaistelu, jos siinä nyt oli edes pieni, seitinohut oljenkorsi, nyt julistan sen päättyneeksi, MTV Urheilun Tomi Tuominen sanoo.

Klo 16.20: Ogier penkassa!

Klo 16.18: Sesks selvittää päivän ensimmäisen pitkän pätkän läpi. Ogier tulee perässä taas yli 20 sekuntia kovempaa. Muista Neuville on väliajoissa vielä Ogieriakin kovemmassa vauhdissa.

Klo 16.01: Ja sitten mennään taas. Sesks liikkeellä.

EK7 Pelun 1 – 15,65 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota10:35,0
2.Sébastien OgierToyota+0,9
3.Kalle RovanperäToyota+1,4
4.Ott TänakHyundai+4,1
5.Thierry NeuvilleHyundai+4,3
6.Adrien FourmauxM-Sport+9,1
7.Sami PajariToyota+14,1
8.Esapekka LappiHyundai+14,2
9.Martins SesksM-Sport*+24,9
10.Grégoire MunsterM-Sport+27,4

* Sesks ajaa ilman hybridiyksikköä.

Klo 16.01: Lauantain ajotapahtumien ulkopuolelta kerrotakoon, että Hyundai teki eilen protestin kilpailunjohtajan antamista laskennallisista ajoista, jotka nostivat Evansin perjantaipäivän jälkeen rallin kärkeen ohi Tänakin. Protesti kuitenkin hylättiin.

Klo 15.46: Evans nappaa pohja-ajan 0,9 sekunnin erolla Ogieriin. Kokonaistilanteessa Evansin johtomarginaali Tänakiin kasvaa 7,1 sekuntiin.

– Alussa oli aika liukasta. On vaikea arvioida pitoa.

Klo 15.43: Tänak kellottaa Hyundai-kuskeista kovimman ajan, mutta tappiota Ogierille tulee 3,2 sekuntia.

– Alku on vaikea, paljon mutaisia paikkoja ja kiviä. Aika paljon yllätyksiä. Loppu oli sellaista kuin odotimme.

Klo 15.40: Rovanperä taipuu Ogierille vain 0,5 sekuntia, ja kommentit ovat huomattavasti rohkaisevammat kuin eilen.

– Ihan ok. Tämä lenkki on aika paljon renkaan säästämistä. Ei tule olemaan helppoa, mutta yritetään ajaa hyvin.

Klo 15.38: Pajari maalissa. Tappiota Ogierille tulee 13,2 sekuntia, eli Pajari on kymmenyksen nopeampi kuin Lappi.

– Ihan ok. Aika liukasta on. Taas uutta. En ole näin hitaita teitä tällä autolla ajanut. On aika liukasta ja pitkä lenkki, niin pitää ajaa fiksusti, ettei kuluta rengasta loppuun.

Klo 15.35: Munster oli eilen mainiossa vauhdissa, mutta nyt tappiota Ogierille tulee kaikkein eniten, peräti 26,5 sekuntia.

Klo 15.30: Neuville maalissa. Tappiota Ogierille tulee 3,4 sekuntia.

– On todella liukasta, ja pehmeä rengas olisi ollut oikea valinta tälle pätkälle, mutta vielä on pari pätkää ajamatta ja ne ovat aika kuluttavia. Teimme joitain muutoksia autoon. Katsotaan, saammeko sen toimimaan.

Klo 15.28: Fourmaux taipuu Ogierille 8,2 sekunnilla, Lappi 13,3 sekunnilla. Lappi ja Ferm pohtivat, onko jäähdytin enää ehjä.

– Sellainen mutainen paikka alussa valui leveäksi sinne sumppuun. Siellä oli pehmeää hiekkaa, ja se repi tuon keulan irti. Tai se nousi ensin pystyyn ja blokkasi näkyvyyttä aika hyvin. Sitten joskus kilsan jälkeen tuli seuraava leikkaus. Sinne kun ajoi, niin se repeytyi pois.

Esapekka Lapin auto koki kovia – suomalaistähti liikkeellä hurjannäköisellä Hyundailla 2:12
Esapekka Lapin auto koki kovia – suomalaistähti liikkeellä hurjannäköisellä Hyundailla.

Klo 15.24: Lappi on kolhinut autonsa keulaa. Koko keulapala puuttuu.

– Kyllä se vaikuttaa yllättävän paljon. Varsinkin 120:n jälkeen konepelti rupeaa haukkaamaan nostetta keulan alle. Rupeaa vain auto aliohjaamaan. Se on yllättävin iso vaikutus, ja se vaikutus kantaa takadiffuusoriin asti, MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen sanoo.

Klo 15.21: Ogier painaa 24 sekuntia alle Sesksin ajan! Ogier on siis päivän ensimmäisellä lenkillä neljällä pehmeällä ja vain kahdella kovalla renkaalla, kun muilla kärkikuskeilla rengasvalinta oli täysin päinvastainen.

– Tiedämme vasta lenkin päätteeksi(, miten rengasvalinta onnistui). Ainakin tällä pätkällä rengasvalinta oli paras mahdollinen. Ja tältä lähtöpaikalta minun täytyy yrittää jotain. En voinut ajaa yhtään kovempaa. Varsinkin loppuosuus tulee parantumaan paljon.

Klo 15.18: Sesks pätkän maalissa. Ogier tulee perässä parikymmentä sekuntia kovempaa.

Klo 15.07: Sesks ensimmäisenä liikkeelle.

Klo 15.02: Päivän lähtöjärjestys on tuttuun tapaan käänteinen eilisen jälkeiseen tulosluetteloon nähden. Kolmen ek:n jälkeen kisan kesken jättänyt Martins Sesks lähtee auraamaan muille tietä, ja siitä tullaan sitten Ogierista alkaen kohti kärkeä. 

Esapekka Lappi liikkeelle 15.16, Sami Pajari 15.25 ja Kalle Rovanperä 15.28.

Klo 14.55: Rengasvalinnat päivän ensimmäiselle lenkille ovat seuraavanlaiset:

kuljettaja:talli:kovaa:pehmeää:
Elfyn EvansToyota42
Ott TänakHyundai42
Kalle RovanperäToyota42
Sami PajariToyota42
Grégoire MunsterM-Sport42
Thierry NeuvilleHyundai42
Esapekka LappiHyundai42
Adrien FourmauxM-Sport33
Sébastien OgierToyota24
Martins SesksM-Sport42

Kaikki pääluokan kuljettajat ovat siis liikkeellä kuudella renkaalla, mutta pitkälle takamatkalle eilen jäänyt Ogier joutuu ottamaan ison riskin ja lähtemään päinvastaisella rengastuksella päävastustajiinsa nähden.

MTV Urheilun asiantuntija Teemu Suninen kertoi, mihin pehmeän renkaan vaarat perustuvat.

– Tiepohja muuttuu hyvin paljon. Tänään on paljon kovempi pohja tiessä, ja siinä on tosi paljon sellaista terävää sepeliä, joka repii rengasta. Olosuhteet ovat kohtuullisen kylmät vielä. Rengasrikkuna olisi selkeästi pehmeän puolella, mutta se rengaskuluma tulee olemaan valtava, niin sinne joutuu laittamaan vähän kovaakin rengasta alle.

Klo 14.50: Hyvää iltapäivää ja tervetuloa mukaan rallipäivän tapahtumiin. Lähtökohdat ovat kerrassaan herkulliset. Kärkiviisikko mahtuu vain 13,7 sekunnin sisään, ja tässä taistelussa ovat mukana sekä Kalle Rovanperä että Sami Pajari.

Elfyn Evans nousi yötauon aikana kärkeen kilpailunjohtajan päätöksellä.

Hyvästä sijoituksesta huolimatta Rovanperä koki olleensa perjantaina isoissa vaikeuksissa. On mielenkiintoista nähdä, löytääkö suomalaismestari tämän päivän pätkillä uuden vaihteen.

Mestaruustaistelussa pelataan isoilla panoksilla. Sébastien Ogier on tuntuvalla takamatkalla sekä tässä kisassa että MM-pisteissä. MM-sarjaa johtavalla Thierry Neuvillella ja pistetaulukossa toisena olevalla Ott Tänakilla pullat ovat huomattavasti paremmin uunissa.

Mutta.

Rengasrikoista on varoiteltu koko viikko, ja ne voivat hyvin kääntää vielä asetelman päälaelleen.

Lue myös:

    Uusimmat