Eettiset periaatteet puhelin- ja nettiauttamiselle

Palvelussa pitää toteutua luottamuksellisuus, nimettömyys ja yhteydenottajan kunnioittaminen.

Suomessa autetaan joka vuosi kymmeniätuhansia lapsia ja aikuisia erilaisissa auttavissa puhelin- ja verkkopalveluissa.

Vapaaehtoisen puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunta (PuhEet) on laatinut eettiset periaatteet puhelin- ja nettiauttamiselle.

Yhteyttä ottavan henkilön on voitava luottaa siihen, että hän saa osakseen eettisesti kestävän ja korkeatasoisen tuen, korostaa neuvottelukunta. Periaatteissa määritellään palvelun tavoite sekä oikeudet ja velvollisuudet yhteydenottajalle, palvelun ylläpitäjäyhteisölle ja päivystäjälle.

Eettiset periaatteet ovat luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.mll.fi/puheet.

Auttamistoiminnan pitää olla yleishyödyllistä eikä palvelun ylläpitäjäyhteisö saa ottaa siitä taloudellista hyötyä. Palvelussa pitää toteutua luottamuksellisuus, nimettömyys ja yhteydenottajan kunnioittaminen.

Puhelin- tai nettipäivystäjä on vapaaehtoinen tai palkattu, palvelun ylläpitäjäyhteisön tehtävään valitsema ja kouluttama henkilö, joka saa tehtäväänsä tukea ja ohjausta. Myös hänellä on oikeus pysyä nimettömänä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat