Eettinen neuvosto: Animalian mainokset sääntöjen mukaisia

Animalian ulkomainoskuvat olivat heinäkuussa esillä eri kaupungeissa vuorokauden, mutta JCDecaux Finland keskeytti kampanjan kielteisen kuluttajapalautteen takia.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan eläinsuojeluliitto Animalian taannoiset ulkomainokset ovat mainonnan kansainvälisten perussääntöjen mukaisia. Neuvoston kantaa oli pyytänyt ulkomainosyhtiö JCDecaux Finland.

Kesäisessä mainoskampanjassa oli kolme eri kuvaa. "Broilerikiusaus"-kuvassa ihminen kantaa kanoja pitäen kiinni niiden jaloista. "Säästöpossu"-mainoksessa on puolestaan sikoja ahtaassa tilassa. Kolmas kuva on nimeltään "Minkin loukku", ja siinä on koukussa roikkuva minkkiturkki. Turkin hintalapussa on teksti: Price: 57 dead minks.

Jokaisen kuvan alaosassa oli teksti: "Ole kerrankin ihmisiksi ja vaadi, että eläimellä on oikeus olla eläin. Allekirjoita vetoomus osoitteessa animalia.fi."

Ulkomainoskuvat olivat heinäkuussa esillä eri kaupungeissa vuorokauden, mutta JCDecaux Finland keskeytti kampanjan kielteisen kuluttajapalautteen takia.

Eettinen neuvosto toteaa, että mainonnan kansainvälisten perussääntöjen mukaan mainoksessa ei saa olla hyvän tavan vastaista lausumaa tai kuvallista esitystä. Mainoksessa ei saa myöskään ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa.

Animalian ulkomainosten tarkoituksena oli mainonnan eettisen neuvoston mukaan kiinnittää huomiota eläinten kohteluun. Ne eivät olleet myöskään sillä tavoin pelkoa herättäviä, että ne eivät sopisi ulkomainintaan, päätöksessä todetaan.

Ulkomainosyhtiö pyytää anteeksi

Ulkomainosyhtiö JCDecaux Finlandin toimitusjohtaja Klaus Kuhanen pahoittelee asiasta Animalialle koitunutta haittaa.

-Olemme Animaliaan yhteydessä kampanjan jatkosta ja toivomme, että mainoskampanja voidaan aloittaa uudelleen.

Mainoskampanjan keskeytyksestä syntynyt keskustelu on Kuhasen mielestä osoittanut yhtiön toiminnan olleen hätiköityä. -Reagoimme mainostilan tarjoajana tilanteeseen liian voimakkaasti, hän toteaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat