E-kirjan heikko kysyntä yllätys: myynti keskimäärin kymmeniä

Ruotsissa jalkapalloilija Zlatan Ibrahimovicin elämäkerta sai aikaan sähköisen kirjan läpimurron. Mitään samansuuntaista ei ole havaittavissa Suomessa, jossa e-kirjan myynti on reilusti alle prosentti yleisen kirjallisuuden myynnistä.

E-kirjan vaisu kysyntä onkin yllättänyt kustannusalan. Sähkökirjoja myydään yleensä korkeintaan kymmeniä kappaleita, toisinaan vain kolme. Ainoa sähköinen "menestys" Suomessa on Walter IsaacsoninSteve Jobs -elämäkerta, jota on myyty poikkeuksellisesti 1 400 kappaletta.

Sähkökirjalle on kuitenkin luotu nyt pohja, kustantajat uskovat. Saatavilla on noin tuhat kotimaista e-kirjaa, mutta sähkökirja ei vielä vetoa lukijoihin, koska niiden ostaminen on edelleen monimutkaista ja erilaisia toisiinsa sopimattomia lukulaitteita on paljon. Markkinoiden syntyä hidastaa myös EU:n niille säätämä 23 prosentin arvonlisävero. Painetuilla kirjoilla alv on 9 prosenttia.

Äänikirjat kiinnostavat lukijoita tyydyttävästi

Alalla uskotaan, että sen sijaan äänikirjat ovat tulleet jäädäkseen, vaikka myynnin kasvu on hidasta. Niiden keskimyynti on tuhannesta pariin tuhanteen. Markkinoinnissa odotetaan kasvavan, kun CD-levyistä siirrytään entistä enemmän lataamiseen.

Myydyin äänikirja viime vuonna oli hyväntekeväisyysteos Eläköön lapsi 2 -Satuja tähtien lukemana. Sen myynti oli 11 100 kappaletta. Heli LaaksosenPeippo vei -runokirjan myynti oli 6 100 ja kolmannella sijalla olevan Tuomas KyrönMielensäpahoittajan 5 000 kappaletta.

Lue myös:

    Uusimmat