Digitelevisiota vahvistetaan uusilla palveluilla

Digitelevision palvelujen laajentamisessa päästään askel eteenpäin, kun yritykset voivat hankkia verkon vapaata tilaa omiin tarpeisiinsa. Esimerkiksi netissä kauppaa harjoittava yritys voisi tuoda omat tuotteensa myyntiin digitelevision kautta.

Yritykset ja yhteisöt voivat tuottaa verkkoon myös omaa lyhytaikaista ohjelmaa. Ensimmäisten joukossa liikkeelle on lähdössä Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, joka tukee laajaa koulutushankettaan digitelevision kautta 1. syyskuuta välitettävällä tunnin ohjelmalla. Lähetyksellä SAK pyrkii saamaan tiedon koulutusohjelmasta 100 000 luottamusmiehelleen, jotta he voivat jakaa tietoa siitä eteenpäin.

Ohjelmaa voivat seurata kaikki muutkin digitelevision haltijat. SAK pitää digitelevision tarjoamaa mallia kustannustehokkaana ratkaisuna, kun tieto voidaan jakaa näppärästi eri puolille Suomea. Televisio- ja radio-ohjelmien lähetyksestä vastaava Digita sai viime syksynä myös ns. verkkolupia, joilla se voi tarjota verkon vapaata kapasiteettia yrityksille ja muille kiinnostuneille. Sisällöstä vastaavat verkkokapasiteettia Digitalta hankkineet yritykset.

Jo nyt verkossa voidaan lähettää televisiokanavista riippumattomia palveluja ja lyhyitä ohjelmia. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset pelit ja kauppapaikat. Tarkentavia sääntöjä ohjelmatoimintaan tulee kesällä, kun televiestintämarkkinalain kakkososa tulee voimaan. Jos ohjelmaa lähetetään enintään neljä tuntia viikossa tai yhtäjaksoisesti kolme kuukautta, siihen tarvitaan lupa. Sitä laajempia ohjelmia voivat tuottaa vain digitelevisiotoimintaan luvan saaneet yhtiöt. Tarvetta omaan lyhytaikaiseen ohjelmaan voi olla esimerkiksi musiikkijuhlan tai urheilutapahtuman järjestäjällä.

Varaus tulevaa käyttöä varten

Digitan myyntipäällikkö Ulla Saari sanoo yritysten olevan kiinnostuneita avautuvasta mahdollisuudesta, vaikka esimerkiksi vastavuoroisen toimintaan mahdollistavia digibokseja on vasta 10 000 taloudessa. Hänen näkemyksensä mukaan jotkut yhtiöt haluavat varata itselleen jo nyt mahdollisuuden digitelevision kautta toteutettaviin palveluihin, vaikka palvelut tuotaisiin tarjolle vasta myöhemmin.

Tuotepäällikkö Teppo Ahonen Digitasta arveli, että nyt vapaana oleva kapasiteetti saadaan täyskäyttöön lähempänä vuotta 2005 kuin 2010. Elektroniikan tukkukauppiaiden mukaan Suomessa myyntiin on toimitettu 100 000 digiboksia. Myynti pääsi vauhtiin viime vuoden lopulla.

Vastavuoroiseen toimintaan tarkoitettujen digiboksien myynnin odotetaan saavan uutta vauhtia, kun suuret kulutuselektroniikan valmistajat tuovat markkinoille omat boxinsa. Nyt myynnissä on vain kaksi tällaista mallia. Pelkästään digikanavien seurantaan tarkoitettuja malleja on enemmän. Tähän saakka digibokseja on hankittu, jotta katvealueella heikosti näkyvät kanavat saadaan paremmin esiin tai kanavavaihtoehtoja saadaan enemmän. Myös vain digikanavilla näkyvä ohjelmatarjonta on lisännyt boksien kysyntää. Uudet palvelut tuovat uusia tarpeita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat