Mainos

Digitaaliset mediapalvelut uudessa nousussa

Digitaalisia mediapalveluja tuottavat yritykset luottavat uuteen nousuun romahduksen jälkeen.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 1990-luvun lopun kaltaista hyperkasvua ei ole kuitenkaan nähtävillä, vaan liikevaihdon ja henkilöstön lasketaan nousevan jatkossa 5-10 prosentin vuosivauhdilla.

LTT-Tutkimus selvitti kehitysyhtiö Culminatumin toimeksiannosta alan nykytilaa ja kehitysnäkymiä. Rahoituksesta vastasi kauppa- ja teollisuusministeriö.

Selvityksen mukaan toimiala on tullut jäädäkseen ja sitä pitää hoitaa kuin mitä tahansa liiketoimintaa.

Ala kattaa erilaiset digitaaliset mediapalvelut viihteestä oppimiseen ja markkinointiviestinnästä terveyteen ja hyvinvointiin. Mukana on myös palvelut erilaisille kauppapaikoille kuten verkkokaupalle.

Palveluja jaetaan erilaisia sähköisistä kanavista kuten netistä tai kännyistä. Viime vuonna alan liikevaihto oli noin 160 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli noin 2300 ihmistä. Huippuvuodesta 2000 molemmat ovat laskeneet noin 10-20 prosenttia. Yhtiöiden huippuvuosien arvosta on pyyhkiytynyt pois 90 prosenttia.

Toimialalle on tunnusomaista suuri mikroyritysten määrä. Valtaosa myynnistä keskittyy kuitenkin alan suurille yrityksille. Noin 70 prosenttia alan yrityksistä on keskittynyt pääkaupunkiseudulle.

(MTV3)

(Talousuutiset 14.05.2003)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.