Digitaalinen painaminen Jyväskylän messujen polttopisteessä

Suomen suurimmat graafisen alan messut avattiin tänään Jyväskylän messu- ja kongressikeskus Paviljongissa. Noin 150 osastoa esittelee messuilla yli 450 kirjapaino- ja viestintäalan yrityksen tuotteita 21 maasta. Esillä ovat niin raaka-aineet ja koneet kuin alan palvelut ja lopputuotteet.

Messujen erikoisuutena on täydessä tuotantokäytössä oleva neliväripainokone. Messuilla voi myös kokeilla uuden digitaalisen painotekniikan mahdollistamia yksilöllisiä painotöitä, esimerkiksi kirjoja tilauksesta.
-Digitaalisen painamisen muodot tukevat perinteistä painotoimintaa. Painomediakin kasvaa, mutta hitaammin kuin sähköinen media, arvioi myyntijohtaja Esa Saarinen Suomen Heidelberg Oy:stä.

Matti Räty Suomen Xeroxilta ennakoi digitaalisen painamisen vahvaa kasvua.
-Se mahdollistaa viestin yksilöimisen ja painotuotteiden nopean läpimenon painossa. Enää ei tarvitse painaa varastoon. Pienempiä asiakirjoja tehdään asiakkaan tarpeisiin, Räty selvittää.

Kolmipäiväiset FinnGraf-messut julkaisevat omaa tiedotuslehteään, jota toimittavat Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat. Messuilla esitellään myös graafisen alan rakennemuutosprojektia GRAMia. Euroopan sosiaalirahaston, Uudenmaan TE-keskuksen työvoimaviranomaisten ja yritysten rahoittama koulutushanke on synnyttänyt useita vastaavia alueellisia koulutus- ja kehitysohjelmia. Niissä on mukana 215 yritystä, joiden yhteinen henkilöstömäärä on yli 12 000. Graafisella alalla arvioidaan tällä hetkellä koko maassa työskentelevän 40 000 henkeä.

Tuoreen tutkimuksen mukaan Uudenmaan GRAM on lisännyt koulutusmyönteisyyttä ja henkilöstökoulutuksen suunnitelmallisuutta. VTT Kari Nyyssölän ja VTM Kaija Rensujeffin tutkimuksessa todetaan kuitenkin ongelmaksi koulutuksen valikoivuus. Ammattitutkinnon suorittamiseen johtaviin koulutusohjelmiin on pääasiassa osallistunut yritysten ydintyövoima ja tilapäisissä tai määräaikaisissa työsuhteissa olevat ovat jääneet koulutuksen ulkopuolelle.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat