Digitaali-tv tuo uusia kaupallisia mahdollisuuksia

Digitaalitelevisioon siirtyminen avaa aivan uusia kaupallisia mahdollisuuksia, todettiin Helsingissä tänään pidetyssä "Interaktiivinen mainonta digitaalitelevisiossa" -seminaarissa.

MTV Media Oy:n varatoimitusjohtajan Heikki Vahalan mukaan digitaali-tv:n kaupalliset mahdollisuudet ovat tällä hetkellä vielä "mielikuvituksen ulkopuolella". Vahalan mukaan digitaalitelevisioon liittyy kuitenkin myös uhkakuvia.
-Katsojat saattavat kaikota tv:stä tietoverkkoon ja katsominen voi pirstoutua, Vahala visioi.

Vahalan mukaan mainostajien työ kuitenkin selkiytyy katsojaryhmien jakautuessa omiksi sektoreikseen, koska mainosten kohdistaminen helpottuu. Digitaalitekniikka mahdollistaa mm. mainosten ja ohjelmien oheispalvelut ja elektronisen kaupankäynnin. Mainosmateriaalia voi selata, jos se sattuu jotakuta kiinnostamaan. Vahalan mukaan digitaalitekniikka asettaa mainostajalle ja mainostoimistoille haasteita. Mainosten sisältö muuttuu ja mainostoimistojen työ muuttuu vaativammaksi.

Vanha tekniikka jarruna

Tällä hetkellä digitaalitelevisio tekee tuloaan vielä varsin verkkaisesti. Uuteen tekniikkaan siirtymistä hidastaa vanha analoginen vastaanotinkanta, josta ei vielä vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä päästä eroon.

Siirtymäkauden aikana digitaalilähetysten katsominen on tarkoitus järjestää analogiseen vastaanottimeen kytkettävällä erillisellä STB-laatikolla. Tällä hetkellä STB-laatikotkin ovat kuitenkin vielä "mopoversioita" joiden käyttöönottoa Suomen Digi-TV-Forumin puheenjohtaja Heikki Lehmusto ei pidä mielekkäänä. Markkinoille odotetaankin jo seuraavan sukupolven laitteita.

Digitaali-tv tuo paremman kuvan ja cd-tasoisen äänen, mutta ei tietenkään ilmaiseksi. Laitekustannuksia lisää vielä se, että videonauhurikin on uusittava. Myös digitaalisesti torppaan tulevista maksullisista kanavista kertyy omat lisämaksunsa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat