Dieselin kallistuminen ahdistaa autoilijoita

Dieselöljyn hinnan jatkuva nousu on ajanut kuljetusalan yrittäjät ahdinkoon. Kustannusten nousua ei ole juuri saatu siirretyksi kuljetusmaksuihin, eikä valtiovalta ole lämmennyt vaatimuksille polttoaineveron alentamisesta. -Mikäli sama meno jatkuu, koko alan liikevoitto romahtaa tänä vuonna lähes 700 miljoonaa markkaa pakkasen puolelle. Tiukimmilla olevat yritykset eivät tällaista kestä vaan joutuvat joko supistamaan toimintaansa tai lopettamaan kokonaan, Kuorma-autoliitto SKAL:n toimitusjohtaja Seppo Sainio varoittaa.

rekat vauhdissa

Osaa yrityksistä uhkaa vakava kassakriisi jo kevään aikana. Tänään yrittäjät viestittivät hätäänsä päättäjille toimintapäivällä, joka mm. seisautti iltapäivällä hetkeksi ison osan liikenteessä olleista kuorma-autoista. Kuorma-autoliiton laskelmien mukaan yrittäjien dieselöljystä maksama hinta on vuodessa kohonnut 35 prosenttia, minkä vuoksi kuljetusmaksuja pitäisi korottaa vähintään 6-7 ja raskaammissa kuljetustehtävissä jopa 11-12 prosenttia.

SKAL on jo aiemmin esittänyt ratkaisuksi dieselöljyn polttoaineverotuksen laskemista EU:n minimitasolle. Liiton laskelman mukaan se vähentäisi valtion tuloja noin 300 miljoonalla markalla vuodessa. Ehdotus on saanut varsin nuivan vastaanoton ja sekä valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.) että liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) ovat kehottaneet kuljetusalaa siirtämään kustannusten nousun omiin hintoihinsa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat