Detroitin syke hiipuu

Mahtava autokaupunki Detroit on romahduksen partaalla. Ennen niin vilkas kaupungin keskusta on masentuneen vaisu, valtaosa kahviloista on suljettu eikä ruuhka-aikana ole tietoakaan ruuhkasta.

Autoteollisuuden jyrkkä alamäki on repinyt kaupungin työttömyysprosentin yli kahteenkymmeneen, ja keskustan reuna-alueilla kurjuus näkyy selvästi.

Yksi Detroitin vähävaraisia piinaavista ongelmista on se, ettei keskikaupungin alueella ole ensimmäistäkään suurta ruokamarkettia. Ilman omaa autoa sinnittelevät asukkaat joutuvat tekemään ostosmatkoja bussilla kauas esikaupunkeihin.

Osa joutuu tyytymään alueen pikkuisiin nurkkakauppoihin, jotka palvelevat useimmiten myös alkoholimyymälöinä. Osa ostaa ruokansa huoltoasemilta.

Ruokavalikoima on surkea: perunalastuja, muroja, purkkilihaa, tonnikalaa, virvoitusjuomia. Kylmäkaapissa voi olla munia, makkaraa ja maitoa. Paikoin myydään kelmuun käärittyjä voileipiä. Vihanneksista tai hedelmistä ei ole puhettakaan.

Epäterveellinen ruoka ainoa vatsantäyte

- Valtaosa tämän nurkkakunnan asukkaista syö tuolla huoltoasemalla tien toisella puolella, sanoo pientä grilliyritystä pitävä Tom Bailor.

- Ne, joilla on kyyti, voivat mennä välillä esikaupunkeihin isoihin ruokamarketteihin. Ja jos lähellä on pikaruokala, niin mahat täytetään siellä.

Detroitin tilannetta onkin luonnehdittu lähes nälänhädäksi, sillä saatavilla oleva ruoka on ravintoarvoltaan olematonta ja epäterveellistä. Lisäksi varsin usein ruokakaappi on tyhjä, koska kyytiä kauppaan ei järjesty.

Ongelmana on myös se, että köyhtyneen kaupungin asukkaista jopa kolmannes saa toimeentulotukea ruokakuponkeina eikä niitä voi käyttää läheskään kaikissa alueen pikkuliikkeissä tai ruokaloissa.

Detroit on saamassa ensimmäisen varsinaisen suuren ruokamarkettinsa, mutta se on vasta rakenteilla ja valmistuu kahden vuoden kuluttua.

Linja-autot tappolistalla

Syvissä talousvaikeuksissa räpistelevän Detroitin säästöaikeet lisäävät asukkaiden kurjuutta. Kaupungin isät ovat jo nyt harventaneet kovalla kädellä bussivuoroja, ja seuraavaksi kaavaillaan viikonloppuvuorojen lopettamista kokonaan.

- Tämä on uskomatonta. Kuinka pääsen viikonvaihteessa töihin, sillä ei minulla ole autoa? Eikä äitini pääse sunnuntaina kirkkoon. Tämä on uskomatonta! sanoo Dereck Allyson.

Hän odottaa linja-autoa upouudella linja-autoasemalla Rosa Parks -keskuksessa. Rakennushankkeen tavoitteena oli lisätä linja-autoliikenteen sujuvuutta. Rakennus maksoi yli 22 miljoonaa dollaria, ja se otettiin käyttöön vastikään heinäkuun alussa.

Katso Päivi Sinisalon raportti Detroitista (Kymmenen uutiset 23.8.2009)

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat