Destia, Fimea, Altia – seuraavatko muutkin yhtiöt Itellan esimerkkiä?

Brändiasiantuntija, dosentti Kirsti Lindberg-Repo Vaasan yliopistosta iloitsee Itellan nimenmuutoksesta takaisin Postiksi. 

– Minä ilahduin kovasti tänään. Minusta se oli yllättävä mutta hieno juttu, Lindberg-Repo sanoi MTV:n Kymmenen Uutisissa.

Itella päätti vaihtaa nimensä takaisin Postiksi, tarkemmin ottaen Posti Group Oyj:ksi vuodenvaihteessa. Yhtiö kertoi asiasta tänään aamupäivällä.

Lindberg-Revon mukaan yhtiön alkuperäinen nimi on kuvaavampi kuin moderni versio.

– Nimeen Posti liittyy paljon laatukonnotaatioita, Itella on pelkkä nimi.

Posti muutti nimensä yritysasiakkaille Itellaksi seitsemän vuotta sitten.

– Silloin oli edessä valtava yritysmuutos. Haluttiin muuttaa mielikuvaa valtion virastosta yritykseksi, joka on vahva brändi. Ja siinähän onnistuttiin, dosentti huomauttaa.

Brändääminen maksaa mansikoita

Suomalaisilla yhtiöillä ja julkisyhteisöillä on paljon nimiä, jotka eivät kerro yhtiön tai viraston toiminnan sisällöstä juuri mitään. Esimerkkejä ovat infrastruktuuria, kuten teitä ja ratoja rakentava yhtiö Destia, lääkealan virasto Fimea ja alkoholijuomia tuottava ja myyvä valtionyhtiö Altia.

– Ne ovat hankalia nimiä. Niiden tunnetuksi tekeminen ja brändääminen maksaa aivan valtavasti, Lindberg-Repo toteaa.

Kysymys siitä, pitäisikö muidenkin suomalaisyhtiöiden palata perinteisiin suomenkielisiin nimiin, saa brändiasiantuntijalta varovaisen vastauksen. 

– Se on mahdollisuus. Kysyntää on tunneperäisille brändeille. Kansallisidentiteetti liittyy näihin tunneperäisiin nimiin. 

Yritysten brändinmuutoksissa pyörivät isot rahat. Kustannukset syntyvät Lindberg-Revon mukaan useimmiten siitä, että muutos pitää saada vietyä sisäisesti läpi.

Itellan nimenmuutoksessa puhutaan dosentin mukaan enimmillään sadoista tuhansista euroista. 

Lue myös:

    Uusimmat