Bussilakko laajenee Helsingin satamiin

Keskiviikkoaamuna lakko laajenee koskemaan Helsingin Satamaa. Bussiliikenteen osalta lakko jatkuu edelleen Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Porissa, Kuopiossa, Lahdessa, Jyväskylässä sekä Oulussa.

Pääkaupunkiseudulta viiteen kaupunkiin laajentunut bussilakko laajenee keskiviikkoaamuna koskemaan Helsingin Satamaa sekä ADR-Haanpää Oy:n säiliöautokuljetuksia. Laajentuessaan työtaistelu pysäyttää käytännössä Helsingin Sataman toiminnan Sompasaaressa ja Länsisatamassa sekä ison osan teollisuuden kemikaalikuljetuksista.

AKT:n puheenjohtaja Timo Räty perustelee toimia työnantajan haluttomuudella neuvotella kiistasta.

- Meidän tavoitteemme on edelleenkin saada työnantaja istuutumaan neuvottelupöytään. Siihen se ei ole suostunut ennen työtaistelua eikä sen aikana.

Räty katsoo, että kiistan on aikaansaanut työnantajapuoli rikkomalla voimassaolevaa työehtosopimusta.

- Työnantajapuoli ja erityisesti ALT:n Hannu Parvela tietää varsin hyvin, mitä on aikanaan 1995 sovittu ja mitä työehtosopimuksen säännöskohtaa tässä työnantaja on rikkonut. Meillä ei tässä tilanteessa ole muita vaihtoehtoja kuin laajentaa lakkoa.

AKT:n mukaan työnantaja yrittää murtaa linja-autonkuljettajien takuupalkkajärjestelmän ja muuttaa työsuhteet työehtosopimuksen vastaisesti osa-aikaisiksi. Työt pysähtyvät satamissa kuudelta keskiviikkoaamuna.

Lakko jatkuu bussiliikenteen osalta edelleen pääkaupunkiseudun lisäksi Lahdessa, Porissa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Oulussa. Jyväskylässä lakko on laajentunut koskemaan myös Jyväskylän Liikenteen kaukoreittejä ja tilausliikennettä.

Satamaoperaattorit vie laajentamisen työtuomioistuimeen

Ahtausliikkeiden edunvalvontajärjestö Satamaoperaattorit vie huomenna työtuomioistuimen käsittelyyn AKT:n kaavaileman bussilakon laajentamisen Helsingin satamiin. Satamaoperaattorit pitää tukilakkoa laittomana. Järjestölle ei tullut yllätyksenä, että AKT valitsi bussilakon seuraavaksi kohteeksi sataman.

-Kaikille ulkomaankauppaamme tunteville on selvää, että satamat ovat suojaton kohde laista piittaamattomille lakkoiskuille, Satamaoperaattorit toteaa tiedotteessa.

Samalla järjestö ihmettelee SAK:n voimattomuutta tai haluttomuutta viheltää peli poikki.

-Satamat ovat yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittinen piste, Satamaoperaattorit korostaa.

Ihalainen: Bussilakkoon löydettävä ratkaisu nopeasti

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen (sd.) toivoo, että bussilakkoa koskevaan kiistaan saataisiin pikaisesti ratkaisu ennen kuin tilanne pahenee entisestään. Huolena on mm. lakon vaikutus meneillään oleviin tuloneuvotteluihin. Ihalaisen mukaan lakko ei ole merkittävästi vielä häirinnyt neuvotteluja, mutta kiista uhkaa muuttua periaatteelliseksi ja jumiutua entistä enemmän.

- Välillä tulee mieleen, että tässä kansalaisia kiusataan ja bussikuskeja seisotetaan myös sen takia, että saadaan reaaliaikaista todistusvoimaa niille työnantajan ponsille ja pyrkimyksille, joiden tarkoituksena on yleisesti ottaen lakko-oikeuden rajoittaminen.

Ihalainen yritti viikonlopun aikana selvittää, voitaisiinko aloittaa tunnustelut lakon lopettamiseksi valtakunnansovittelijan tai jonkinlaisen epävirallisen välityshenkilön kautta. Työnantajat ovat kieltäytyneet neuvotteluista niin kauan kuin laiton lakko jatkuu.

Ihalaisen mukaan nykyinen lakko juontaa juurensa vuonna 1995 sovittelusta kiistasta, jolloin tehdyn sopimuksen tulkinnasta vallitsee erimielisyys. Kuljettajien takuupalkkaa koskeva kiista on kärjistynyt nyt erimielisyyksiin osa-aikaisten työntekijöiden käytöstä.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 15.11.2004)

Lue myös:

    Uusimmat