Bussikuskien lakolla uhkaaminen toimi — lisävartioinnista on ollut apua

Bussikuskien parin viikon takainen lakolla uhkaaminen on tepsinyt.

Bussiyhtiö Veolia Espoon pääluottamusmies, linja-auton kuljettaja Jari Korhonen kertoo, että lisävartiointi on näkynyt selvästi ilta- ja yöaikaan.

— Vaadimme nimenomaan näkyvää vartiointia ilta- ja yöliikenteen ajaksi ja sitä luvattiin (Helsingin keskustaan) Elielinaukiolle, Kamppiin ja Rautatientorille yksi partio kutakin paikkaa kohti. Ainakin minulla on tämmöinen tieto, että näistä on ollut selvää apua.

Korhonen huomauttaa, että varsinainen uhka itsessään ei ole hävinnyt. Ilta- ja yö ovat edelleen bussin kuljettajan vaarallisimpia työaikoja.

— Tietysti näkyvä vartiointi vaikuttaa siihen, että häiriköt saattavat siirtyä jonnekin muualle.

Korhonen kertoo, että viime viikonloppuna Malmin tienoilla oli sattunut läheltä piti -tilanne.

Kuskit toivovat ratikkaohjaamoita busseihin

Kuskien toinen vaatimus HSL:lle ei ole vielä toteutunut käytännössä.

— Vaadimme silloin, että pääsisimme itse suunnittelutyöryhmiin mukaan. Vielä ei ole tullut varsinaista kutsua, mutta lupaus on siitäkin, että pääsisimme vaikuttamaan tuleviin toimenpiteisiin, kuten yörahastamiseen.

Korhonen kertoo, että riitatilanteet lähtevät usein liikkeelle juuri rahan pyytämisestä ja liputta matkustamisessa yöaikaan.

— Voisimme työryhmissä suunnitella esimerkiksi turvaohjaamoita, joissa on joku pieni rahastusreikä. Ihan niin kuin raitiovaunuissakin on.

Vartijoiden mahdollinen tuleva työtaistelu on puhuttanut kuskeja jonkin verran.

— Jos heillä alkaa työtaistelu, se näkyy varmasti siten, että vartionti häviää joksikin aikaa. Se on huolenaiheena jos niin käy, mutta sitä on turha ennakkoon miettiä, Korhonen pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat