Britanniassa online-kauppa räjähtävässä kasvussa

Britanniassa ostosten tekeminen internetissä kasvaa käsittämätöntä vauhtia. Esimerkiksi Tescolla on jo yli miljoona sellaista asiakasta, jotka ostavat ruuan yksinomaan internetistä.

Britanniassa nettikauppa on rajussa kasvussa. Kaikista ostoksista jo joka kymmenes ostos tehdään internetissä. Netistä ostaminen ei kuitenkaan enää ole sen halvempaa kuin perinteisissä kaupoissa.

Viime vuonna jo puolet briteistä teki nettiostoksia ja he kuluttivat ostoksiinsa kymmeniä miljardeja euroja. Kauppiaat eivät ole täysin pysyneet tämän kasvutrendin kyydissä.

- Juuri tekemämme selvitys paljasti, että Britannian sadasta suurimmasta kauppiaasta 38:lla ei ole lainkaan nettikaupan maksujärjestelmiä. Se on todella käsittämätöntä. En ymmärrä sitä, johtaja James Roper IMRG:stä kertoo.

Monet perinteiset kauppaketjut, kuten Tesco ja Marks & Spencer, ovat syleilleet nettikauppaa. Esimerkiksi Tescolla on jo yli miljoona sellaista asiakasta, jotka ostavat ruuan yksinomaan internetistä.

Nettikaupan hyvä puoli on siinä, että ostosten tekeminen on äärimmäisen helppoa. Sen huono puoli on siinä, että tavaroiden hinnat ovat nousseet samalle tasolle kuin perinteisissä kaupoissa. Monet nimittäin luulevat edelleen, että nettiostokset ovat halpaa huvia.

Tämä kehitys ei ole ollut jättipotti kaikille kauppaketjuille. Monet kauppiaat, kuten vaateketju Next, ovat kärsineet asiakaskadosta. Yksi suuri ongelma kauppiaiden kannalta piilee siinä, että ne tarjoavat netissä kuluttajille vain pienen osan tuotteistaan.

Kuluttajille on shokki, kun he huomaavat, että kauppaketjujen tuotevalikoima kaupoissa ja internetissä eroaa toisistaan. Kuluttajat luonnollisesti olettavat, että tarjonta on sama.

Jos kauppaketju tarjoaa netissä vain pienen osan tuotteistaan, kuluttajat olettavat, että valikoima itse kaupoissa on yhtä rajallinen, eivätkä he mene niihin ostoksille. Tästä onkin tulossa todellinen ongelma vähittäiskauppiaille.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat