Paikalla Britannian GP:n kolme parasta kuljettajaa Kimi Räikkönen (KR), Fernando Alonso (FA) ja Lewis Hamilton (LH).
Kysymys: Kimi, voitit kisan niiden kuuden kierroksen aikana, jotka ajoit Fernandon varikkokäynnin jälkeen.
KR: Siinä oli vähän ruuhkaakin, mutta meillä on ollut koko viikonlopun ajan erittäin hyvä auto. Kisan alussa yritin vain säästellä polttoainetta, renkaita ja autoa. Lewisin mentyä varikolle yritin puristaa kovaa ja lisätä eroa häneen. Onnistuin siinä. Fernando teki erittäin lyhyen pysähdyksen, joten tiesimme että pystyisimme pysymään radalla paljon häntä pidempään ennen toisia varikkokäyntejä. Fernandon tultua sisään puristin niin kovaa kuin pystyin ja se riitti. Sen jälkeen kisa oli aika helppo.
Kysymys: Kimi, painostit kisan alussa Lewisiä.
KR: Kuten sanoin, alussa vain säästelimme bensaa. Kun tiesimme polttoaineen riittävän, sain eron helposti kiinni ja yritin ohitustakin. Odotimme hänen kuitenkin tulevan varikolle vähän aikaisemmin, joten en viitsinyt ottaa liikaa riskejä. Suunnitelma toimi.
Kysymys: Kimi, millaisessa tasapainossa auto oli eri rengasseoksilla?
KR: Renkaissa ei ollut suuria eroja, vaan molemmat toimivat oikein hyvin. Kova rengas oli erittäin hyvä lopussa, mutta siinä vaiheessa ei tarvinnut enää puristaa kovaa.
Kysymys: Kimi, Britannian GP:n voitto merkitsee paljon kaikille kuljettajille.
KR: Voitto tuntui tietysti mukavalta. Olemme päässeet täällä lähelle voittoa monta kertaa, mutta aina jotakin on tapahtunut. Tämä on yksi kivoimmista kisoista voittaa.
Kysymys: Fernando, pääsit kärkeen lyhyen varikkokäynnin ansiosta.
FA: Se ei kuulunut alkuperäisiin suunnitelmiin, mutta vaihdoimme taktiikkaa. Uskoimme, että pystyisimme pitämään kärkipaikan myös toisilla pysähdyksillä. Tankkasimme autoon ensimmäisellä varikkokäynnillä vähän bensaa, jotta pääsisimme Kimin edelle. En kuitenkaan pystynyt kasvattamaan eroa riittävän suureksi. Mielestäni teimme kuitenkin oikean ratkaisun ottaessamme riskin. Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu. Minulle osui eteen vähän ruuhkaa toisen varikkokäynnin jälkeen. Kimillä oli bensaa kuudelle kierrokselle enemmän, enkä pystynyt ajamaan aivan normaalivauhtia. Ferrari oli kuitenkin tänään nopeampi, joten tulokseen sillä tuskin oli vaikutusta. Uskon, että kakkossija oli meille paras mahdollinen tulos tänään.
Kysymys: Fernando, missä oli Ferrarin ja McLarenin ero tänään?
FA: Haluaisimme itsekin tietää sen. Arvioisin, että olimme 0,2-0,3 sekuntia hitaampia samanlaisissa olosuhteissa samalla bensakuormalla. Näin on ollut koko viikonlopun ajan, joten ei ollut yllätys, että Ferrari oli nopeampi myös kisassa. Ainoa mahdollisuus olisi ehkä ollut päästä lähtemään paalupaikalta ja karata heti alussa, mutta näin ei käynyt.
Kysymys: Fernando, sinulla oli tiukka tilanne Alexander Wurzin ja Scott Speedin kanssa .
FA: Minulla oli pieniä vaikeuksia kierroksella ohituksissa. Sinisiä lippuja ei aina ollut siellä missä pitäisi, mutta toisaalta Kimikin menetti välillä aikaa ja hyödyin siitä. Päivän päätteeksi luulisin, että puntit olivat melko tasoissa. Olen tyytyväinen kakkossijaan, vaikka voitto maistuukin aina paremmalta. Tänään siihen ei kuitenkaan ollut mahdollisuuksia.
Kysymys: Lewis, johdit kisaa alussa.
LH: Meillä oli mielenkiintoinen kilpailu. Saimme hyvän lähdön. Yritin tehdä eroa Kimiin, mutta hän oli äärimmäisen nopea. Kun renkaani alkoivat kulua loppuun, vauhtini putosi ja Kimi alkoi painostamaan minua. Varikkokäynnillä hätäilin vähän ja meinasin lähteä liikkeelle liian aikaisin, kun olin näkeväni tikkarin nousseen ylös. Se oli oma moka, joka maksoi minulle kallista aikaa. Yritin puristaa sen jälkeen kovaa, mutta minulla on ollut koko viikonlopun aikana ongelmia auton tasapainon kanssa. Aika-ajo sentään sujui hyvin, mutta kisassa vauhtia puuttui. Lopussa auto tuntui vähän paremmalta ja sain ajettua tasaisia kierrosaikoja, mutta Ferrarien vauhdissa en ollut.
Kysymys: Lewis, oliko rengasvalinnoilla tänään paljon merkitystä?
LH: Mielestäni ne olivat aika isossa roolissa Kisan alussa Kimi pysyi hyvin perässäni, koska pehmeä rengas oli ehkä siinä vaiheessa nopeampi. Olisimme halunneet lähteä kisaan pehmeällä rengasseoksella, mutta ajattelimme sen olevan liian iso riski nopean kulumisen vuoksi. Viimeisen varikkokäynnin jälkeen auto oli ehkä parhaassa tasapainossa pehmeillä renkailla. Saavutimme kuitenkin yhdeksännen palkintopallisijoituksen ja arvokkaita pisteitä. Olen iloinen myös siitä, että minä ja Fernando toimme tallille pisteitä.
Kysymys: Lewis, miltä tuntui ajaa takaisin varikolle kotiyleisön edessä?
LH: Hienolta. Minun täytyy kiittää kannattajia, sillä he ovat olleet aivan fantastisia koko viikonlopun. Ilman heitä kilpailu olisi ollut paljon vaikeampi. Tiesin heidän tukevan minua loppuun asti. Toivottavasti pystyn ensi vuonna taas viihdyttämään heitä.
Kysymys: Kimi, mestaruustaisto ei ole vielä ohi.
KR: Toivottavasti ei, koskaan ei tiedä. Kausi on vielä pitkä. Meiltä näyttää tällä hetkellä löytyvän mukavasti vauhtia. Kaikki on toki kiinni myös rataolosuhteista ja radasta. Olen tällä hetkellä aika tyytyväinen autoon. Koko viikonloppu on ollut hyvä. Tein eilen virheen, joka teki kilpailusta vaikeamman kuin olisi pitänyt. Tärkeintä on kuitenkin, että voitto tuli. Talli teki varikkokäynneillä hienoa työtä. Meillä oli hyvä viikonloppu. Yritetään parantaa autoa ja pystyä samaan seuraavassa kilpailussa.
Räikkösen suomenkielinen osuus:
No hyvä kisa tietenkin. Pystyttiin voittamaan vielä, vaikka oli vähän tiukkaa muutamassa kohtaa. Meillä oli hyvä vauhti koko viikonlopun. Eilinen virhe aika-ajossa vähän haittasi. Onneksi se ei maksanut voittoa tänään, mutta teki kuitenkin vähän hankalammaksi koko kilpailun. Tästä on hyvä jatkaa, ja katsotaan jos pystytään ensi kisassa taas taistelemaan voitosta.
Alonson espanjankielinen osuus:
Kilpailu oli hankala, koska jouduin lähtemään kolmannesta ruudusta. Minun oli pystyttävä ohittamaan kaksi edellä olevaa autoa. Onnistuinkin siinä ensimmäisellä pysähdyksellä ja pääsin kärkeen. Johdin kilpailua sen keskivaiheilla, mutta en kuitenkaan ollut riittävän nopea, jotta olisin pystynyt säilyttämään kärkipaikan viimeisillä pysähdyksillä. Kimin autossa oli kuuden kierroksen verran enemmän bensaa, ja se riitti hänelle. Olimme vähän Ferrareita hitaampia, joten voittoon ei ollut saumoja. Sain kuitenkin tallitoveriani kahdella pisteellä kiinni, mikä on tässä vaiheessa minulle kaikkein tärkeintä maailmanmestaruutta ajatellen.
(MTV3)